Vandaag recenseren we een boek van Eburon Business getiteld Crowdfunding, de hype voorbij en geschreven door Martijn Arets, Ronald Kleverlaan, Marije Lutgendorff en Koen van Vliet. Zoals de titel doet vermoeden, gaat het over crowd funding. Het boek is opgedeeld in drie delen bestaande uit een introductie met een stukje achtergrond en historie, een praktische invulling en een verwachting over de toekomst van crowd funding.
Alle vier de schrijvers hebben veel te maken met het onderwerp, maar Martijn is de enige ervaringsdeskundige als ondernemer doordat hij onder andere de Engelse vertaling van zijn boek heeft laten financieren door de crowd. Zijn eigen ervaringen zijn dan ook een sterke aanvulling op het iets te theoretische boek. Buiten de leuke speelse omslag heeft het boek de uitstraling van een studieboek (maar dan gelukkig een niet al te dikke met zijn 120 pagina’s). Dit onder andere vanwege het type papier, de opmaak en indeling.
In het eerste deel worden onder andere de eerste vormen van crowdfunding voor bijvoorbeeld kerken, goede doelen en monumenten besproken. Ook wordt de term crowdsourcing, zoals bij Wikipedia en open source software als Linux, aangehaald. Omgevingsfactoren die een gunstige rol hebben gespeeld in de opkomt van dit fenomeen zijn onder andere de strenge eisen van banken als gevolg van de kredietcrisis en dalende (overheids-)subsidies voor kunst en cultuur. Al met al een helder geschreven stuk met achtergrondinformatie.
In het tweede deel komen onder andere de vier vormen van crowdfunding, te weten donaties, voorfinanciering, leningen en aandelen aan bod. Op overige vormen, zoals royalties, wordt verder niet ingegaan wat in mijn ogen zonde is. De kenmerken en voor- en nadelen van alle opties komen aan bod om zo de lezer te kunnen faciliteren in het maken van een keuze. Zo wordt er (terecht) een kritische noot geplaatst over de lening-variant, waarbij de investeerder voornamelijk geïnteresseerd is in rendement waardoor de interactie tussen ondernemer en investeerder, de kracht achter crowdfunding volgens de auteurs, verloren gaat.
Daarnaast worden zaken als de propositie en te leveren tegenprestatie, de van toepassing zijnde btw, aansprakelijkheid van de ondernemer en de doelgroep, planning en communicatie van een campagne besproken. Natuurlijk komt ook de rol van het platform, of juist een eigen initiatief, aan bod. Relevante verschillen met betrekking tot vaste en variabele fees, doelgroep en niche worden benoemd.
Het derde deel over de toekomst is vrij summier. Belangrijkste statement is mijns inziens dat het aantal platformen in Nederland te hoog is en we hier (vrij vertaald) dus fusies en/of faillissementen mogen verwachten.
Samenvattend beslaat het boek het gehele onderwerp, van ontstaansgeschiedenis tot toekomst en de praktische uitvoering. Door deze ruime scope mist het twee deel naar mijn idee de juiste concrete suggesties voor een eigen campagne (het Crowdfunding voor Dummies idee). Uiteindelijk vind ik het persoonlijk het leukst om te lezen over de verhalen van bijvoorbeeld de Windcentrale, Oculus Rift en het faillissement van platform SellaBand waar in dit boek gelukkig af en toe ruimte voor is.
Boekgegevens
Titel: Crowdfunding, de hype voorbij
Ondertitel: Haal maximale waarde uit jouw crowdfundingcampagne
Schrijvers: Martijn Arets, Ronald Kleverlaan, Marije Lutgendorff en Koen van Vliet
Uitgever: Eburon Business
Jaar van uitgave: 2014
Pagina’s: 120
Prijs: €15,00 (via managementboek.nl)
ISBN13: 9789059727588
Investeer uw spaargeld in belastingen. Die stijgen altijd.
René Hildbrand |