Dit boek bespreekt alle belangrijke onderzoeken op het gebied van behavioral finance. Om direct met de deur in huis te vallen, het boek is uitgebreider dan het studieboek dat ik gebruikte bij het vak Behavioral Finance & Personal Investing dat ik heb gevolgd. Het enige wat er natuurlijk mist ten opzichte van een studieboek is de onderzoeksmethodologie en de onderbouwing van de hypotheses en dergelijke. Aangezien deze saaie stukken ontbreken, is het een erg makkelijk leesbaar boek geworden.
In dit boek komen allerlei irrationale beslissingen van mensen aan bod. Het mooie is dat het eigenlijk om alledaagse situaties gaat en daarom is het zo herkenbaar. Neem bijvoorbeeld de situatie waarin een product €5 goedkoper is in een andere winkel in een ander winkelcentrum. Wanneer het gaat om een rekenmachine die in “jouw” winkelcentrum €15 kost en in het andere centrum €10, dan is 68% van de ondervraagden bereid om daar naartoe te rijden. Wanneer het echter gaat om een jas die elders €120 kost en in “jouw” centrum €125, dan is slechts 29% van plan om actie te ondernemen. In beide situaties gaat het om hetzelfde bedrag dat “verdiend” kan worden, maar relatief gezien gaat het om een lager bedrag, dus nemen mensen een andere beslissing.
Erg interessant is ook dat mensen anders omgaan met winst dan met verlies. Een bedrag van €100 winnen levert een bepaalde mate van plezier op, maar eenzelfde bedrag verliezen levert een grotere mate van pijn op. Daarbij komt dat bijvoorbeeld het plezier van €50 winnen plus het plezier van €100 winnen groter is dan het plezier van in één keer €150 winnen. Voor verliezen geldt juist het tegenovergestelde. Twee kleine verliezen leveren minder pijn op dan de pijn van het dubbele bedrag in één keer te verliezen. Hierdoor wordt er door mensen op een interessante manier omgegaan met “mentaal boekhouden”. Wanneer iemand bijvoorbeeld €20 verliest uit zijn broekzak en vervolgens €10 vindt op straat, wordt die verwerkt als een verlies van €10, aangezien de pijn dan minder is dan de som van de pijn van €20 verliezen en het plezier van €10 winnen.
Het boek staat vol met onderzoeken en experimenten waar je verbaasd van zult zijn. Het gaat over mentaal boekhouden, risicogedrag, aversie voor spijt, misinterpretatie van kleine kansen (zoals op een loterij), zelfoverschatting en nog véél meer.
Tussen alle 9 hoofdstukken zit een interview met een BN’er. Dit is wat mij betreft het enige minpunt van het boek. Het is op zich nog wel leuk om te lezen over een financieel succes en een financiële blunder van de BN’ers, maar de “les” die ze geven, mist het doel van het boek. Op deze wijze wordt er de indruk gewekt dat het de bedoeling is dat je leert van de inhoud, terwijl het vooral boeiend is om te lezen hoe irrationeel de meeste mensen zijn.
Zoals gezegd, is het boek erg vlot geschreven en tevens prima te begrijpen voor mensen zonder financiële achtergrond. Verder heeft het een aantrekkelijke lay-out met quotes, gekleurde pagina’s, tekeningen en kaders allemaal ter ondersteuning van het geheel. De voorbeelden zijn allemaal erg herkenbaar en wellicht steekt u er nog wat van op. Zeker een aanrader!
Boekgegevens
Titel: Psychologeld
Schrijver: Anna Dijkman & Chris Zadeh
Uitgever: Maven Publishing
Jaar van uitgave: 2011
Pagina’s: 175
Prijs: €15,00 (via managementboek.nl)
ISBN10: 9490574260
ISBN13: 9789490574260
It is easier to believe a lie that one has heard a thousand times than to believe a fact that no one has heard before.
|