Als groot fan van de eerdere boeken van Levitt en Dubner (Freakonomics en Superfreakonomics) was ik erg benieuwd naar hun derde boek. In dit boek trachten ze de lezer mee te nemen in de denk- en zienswijze van een Freak waar de voorgaande versies met name bestaan uit interessante verhalen gebaseerd op data.
De lessen in het boek zijn soms simpel als het aanvaarden van het feit dat je weinig weet om daarmee de risico’s van het veelvoorkomende overconfidence bij mensen tegen te gaan. Daarnaast wordt het ontvangen van feedback, al dan niet via experimenten, besproken, met voorbeelden van wijnpanels met flessen zonder etiketten en hoe je door een nieuwe wijn hoog te prijzen hogere jurybeoordelingen kunt afdwingen.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk veel over de prikkels die men krijgt om een beslissing te nemen, zoals het voorbeeld hiervoor, maar ook bij het steunen van goede doelen (de zielige foto’s) en hoe goedbedoelde initiatieven van de overheid hierdoor soms volledig verkeerd uitpakken. Dit laatste is ook wel bekend als het Cobra Effect. Het gaat er onder andere om om de drijfveren van mensen helder te hebben, de juiste prikkels te verzinnen die ook nog eens goedkoop in te richten zijn, te leren van de reactie van het publiek hierop (feedback) en om er rekening mee te houden dat mensen proberen de stimulansen in een voor hun gunstige manier in te zetten, wat onwenselijke bij-effecten kan hebben.
Ook middels game theory en signaling worden wijze lessen aangeboden. Zo wordt het voorbeeld van de Nigeriaan die via de e-mail contact opzoekt voor hulp om miljoenen euro’s over te maken, waarbij de ontvanger een bepaald percentage mag houden uitgelegd. Wat deze fraudeurs goed doen, is een zo laag mogelijk percentage false positives teweeg brengen. Iedereen die weet dat er oplichting via internet bestaat, zal niet happen op een mail waar overduidelijk oplichters achter zitten. Wanneer het verzoek professioneler zou zijn opgesteld, zullen meer mensen reageren om vervolgens alsnog af te haken. Dit laatste is totaal niet wenselijk voor de ‘Nigerianen’, aangezien het veel te veel werk met zich mee brengt om hier in eerste instantie elke keer op te reageren. Door de mail op de gebruikelijke wijze in te steken, is de kans groter dat wanneer er iemand reageert, de fraudeurs ervan kunnen profiteren.
Een ander bekend voorbeeld om mensen hun ware aard te laten tonen is natuurlijk Koning Salomon uit de bijbel. Ook wordt The Offer van Zappos besproken, waarbij toekomstige werknemers na hun training een aanbod van $2000 krijgen om te stoppen.
Een van de belangrijkste lessen is, als je het mij vraagt, het tijdig durven stoppen van een project, baan, relatie of noem maar op! Daarnaast worden ook nog wat tips voor het verhogen van je overtuigingskracht gegeven. Waaronder die van storytelling, omdat je zo je standpunt makkelijk kunt overdragen en deze lang blijft hangen.
Dit laatste hebben de schrijvers gedurende het boek zo veel mogelijk proberen toe te passen. Hopelijk bestaat hun nieuwste boek When to Rob a Bank weer alleen uit verhalen gebaseerd op statistieken, want dit heeft sterk mijn voorkeur. Aangezien er veel nieuwe inzichten zijn langsgekomen middels de verhalen en hopelijk zo de ‘lessen’ blijven hangen 4 sterren voor dit boek.
Boekgegevens
Titel: Think Like a Freak
Schrijver: Steven D. Levitt & Stephen J. Dubner
Uitgever: Allen Lane
Jaar van uitgave: 2014
Pagina’s: 268
Prijs: €20,98 (via managementboek.nl)
ISBN13: 9781846147890
A person who never made a mistake, never tried anything new.
Albert Einstein |