Ook buiten Economisch Oogpunt verschijnen natuurlijk leuke artikelen. Hierbij een overzicht van de drie artikelen die wij als het meest opvallend en interessant hebben ervaren vanuit economisch oogpunt.
#3. Ode aan de Speedo
In het FD Persoonlijk verscheen een uitgebreid achtergrondstuk over de Speedo. Onder andere over hoe de merknaam als soortnaam wordt gebruikt en de vele bijnamen die er voor de zwembroek zijn. Ook komt de geschiedenis van het bedrijf en bijvoorbeeld de introductie van de bikini aan bod.
#2. Teun van de Keuken over de ergerniswekkende onzin van water uit een flesje
In deze column van De Volskrant doet Teun van de Keuken zijn beklag over gebotteld water en het niet kunnen bestellen van een glas kraanwater in restaurants. Zo concludeert hij onder andere dat “[wie] flessenwater aan … zuinige Nederlanders [kan] verkopen, verdient de sales- én marketingtrofee van de eeuw.”
#1. #Keizergate laat zien: journalisten volgen het geld niet
De Correspondent-journalist Jesse Frederik onderstreept de bevindingen van Follow The Money met betrekking tot VVD-partijvoorzitter Henry Keizer en de overname van een uitvaartonderneming voor een schijntje. Zijn dubbele rol als adviseur van de verkoper en eigenaar van de koper, de winstuitkering op dag 1, de afgesloten kredieten en meerdere onwaarheden, zoals over de winstverwachting, worden besproken. Met als belangrijkste conclusie dat journalisten te weinig begrijpen van balansen en winst- en verliesrekeningen.
A person who never made a mistake, never tried anything new.
Albert Einstein |