Ook buiten Economisch Oogpunt verschijnen natuurlijk leuke artikelen. Hierbij een overzicht van de drie artikelen die wij als het meest opvallend en interessant hebben ervaren vanuit economisch oogpunt.
#3. Zo voorkom je het Kodakmoment in je bedrijf
In een eerder artikel over merkverwatering schreven wij over het klassieke kodak-momentje. Bas Vermond gaat in zijn blog op in hoe je dit binnen jouw bedrijf kunt voorkomen. Zo worden onder andere het door management wijzen naar tijdelijke externe factoren als oorzaak voor tegenvallende resultaten en een gebrek aan innovatie als redenen voor een uiteindelijk faillissement genoemd.
#2. Een levensjaar in Zimbabwe is 50 cent waard. En in Nederland 3.649 euro
In een van de boeken waarvan binnenkort een recensie verschijnt, is een hoofdstuk geweid aan het onderwerp armoede. Ook in dit stuk op Correspondent worden verschillende maatstaven en indices aangehaald en bekritiseerd.
#1. Topsportland op basis van toeval en uitschieters
Een artikel van het AD met hierin een aanzet tot een maatschappelijk debat over hoeveel geld ‘wij’ over hebben voor sportmedailles. Aanleiding hiervoor zijn de behaalde medailles op de afgelopen Olympische Spelen die voor een groot deel zijn gewonnen door eenlingen. De rol van sponsoring en de rol van ouders bij het ontwikkelen van talent worden tevens aangehaald.
Hoe origineler een ontdekking, hoe logischer deze achteraf leek.
Arthur Koestler |