Ook buiten Economisch Oogpunt verschijnen natuurlijk leuke artikelen. Hierbij een overzicht van de drie artikelen die wij als het meest opvallend en interessant hebben ervaren vanuit economisch oogpunt.
#3. Koopjes outletcentra te mooi om waar te zijn
Het mag geen verrassing zijn, maar het AD bericht over onderzoek van het Duitse tv-programma WDR-Recherchen waaruit onder andere blijkt dat outletcentra kleding verkopen die nooit voor het ‘originele’ bedrag op het prijskaartje in de winkels heeft gelegen. Daarnaast verkopen de outletshops kleding die speciaal geproduceerd is voor hen, vaak van mindere kwaliteit.
#2. We betalen meer als als de verpakking van een product kleurig oogt
Op Business Insider staat een artikel over onderzoek van het Amerikaanse Boston College. De onderzoekers tonen aan dat toenemende kleurverzadiging van verpakkingen zorgt dat we denken dat producten groter zijn. Uit eerder onderzoek is gebleken dat mensen vrolijk worden van verzadigde kleuren. Aan producenten dus de taak om hun verpakking zo kleurrijk mogelijk te maken, al zal het effect dan snel verzwakken, is mijn verwachting.
#1. Engelse chocolademaker maakt Toblerone het leven zuur
Advocaat en notariaat De Clercq blogt over de rechten van het vormmerk. Dit naar aanleiding van de aangekondigde, maar inmiddels uitgestelde, introductie van het Engelse Twin Peaks, volgens Toblerone een inbreuk op haar vormrechten. Ook komt concurrent Nestlé ter sprake met de bekende vorm van de KitKat. Een vormmerkregistratie hangt af van een aantal beperkingen, waaronder de techniekrestrictie. De zienswijze van Het Europese Hof van Justitie is dat de inkepingen tussen de reepjes te technisch zijn, omdat dit helpt de chocoladereep makkelijk te breken.
De enige optie om met een klein fortuin het casino te verlaten, is er binnengaan met een groot.
Mireille Darc |