Al eerder schreven wij dat er door het massale gebruik van internet veel informatie beschikbaar komt voor bedrijven via zoekpatronen en -woorden en bijvoorbeeld via Tweets en blogs van consumenten. Dit is in onze ogen een van de sterke punten van het internet.
De kracht van social media zit hem onder andere in de snelheid waarmee meningen en nieuws worden gedeeld. Voor ouderwetse media als de krant en zelfs het 8-uur journaal betekent dit natuurlijk dat zij zich aan deze wijze van nieuwsverspreiding zullen moeten aanpassen. Een nieuwsbericht is natuurlijk geen nieuwsbrericht meer wanneer iedereen dit al via andere wegen heeft gehoord. Deze situatie is mooi weergegeven in de volgende scène van Family Guy.
Naast de snelheid zit de kracht van social media natuurlijk in de hoeveelheid mensen die bereikt kunnen worden. Voor Facebook geldt dit natuurlijk in minder mate, maar voor Twitter en bijvoorbeeld Youtube is dit zeker waar. Een mooie illustratie hiervan is dan ook dat de muziekvideo van PSY met het nummer Gangnam Style de afgelopen week de mijlpaal van 1 miljard views (1,000,000,000) heeft bereikt!
Wanneer deze twee sterke punten worden gecombineerd, komt al gauw één van de valkuilen naar boven, namelijk de verspreiding van onzin. De afgelopen week bestede de NOS in het journaal tijd aan een video waarin een baby wordt meegenomen door een arend. Een dag later kwam zij er in het journaal op terug dat het ging om een bewerkte video. In het oorspronkelijke nieuwsbericht werd al wel opgemerkt dat de video wellicht in scène is gezet, maar blijkbaar had het wel voldoende nieuwswaarde om over te berichten. Het filmpje was gemaakt door studenten 3D-animatie uit Canada die voor hun opleiding een viral moesten maken. Een viral is een video die via internet sites, social media en e-mail wordt verspreid. Aangezien social media niet gecontroleerd worden, is het heel eenvoudig om onwaarheden en onzin de wereld in te helpen.
Niet elke gebruiker van het internet denkt altijd helder na bij het posten van berichten en foto’s op blogs of bijvoorbeeld Facebook. Tevens wort er niet altijd even goed nagedacht bij wie de berichten allemaal kunnen lezen. De grootste valkuil van social media is dan ook het verlies aan privacy. Potentiële werknemers worden steeds vaker online gecontroleerd door werkgevers. Om te achterhalen of er rare foto’s of verhalen over de persoon te vinden zijn of om te ontdekken wat hij of zij in het dagelijks leven bezighoudt en interessant vindt.
Kortom, de snelheid, beschikbare info en te bereiken mensen zijn grote pluspunten van social media. Het gevaar voor verlies aan privacy is grotendeels natuurlijk in handen van de gebruiker zelf. Echter is het tegengaan van onzinnige berichten erg lastig. In mijn ogen ligt hiervoor een grote rol wel bij “serieuze” media om niet alles klakkeloos over te nemen en te laten zien in het journaal, bulletin, krant of talkshow!
Geld alleen maakt niet gelukkig. Je hebt ook nog aandelen, obligaties, goud en onroerend goed nodig.
|