Voordat ik gisteren een VVV cadeaubon ging kopen, had ik even het idee dat bedrijven “winst” konden halen uit het gebruik van VVV bonnen als betaalmiddel. Wanneer er op de VVV bon een btw-tarief van 19% zou zitten dan zou een ondernemer in het geval van een bon van €10,- het bedrag van €1,90 kunnen gebruiken als aftrekpost. Als er vervolgens bijvoorbeeld boeken van worden gekocht met een btw-percentage van 6% dan zou de ondernemer nu geen €0,60, maar het €1,30 hogere bedrag kunnen aftrekken. Natuurlijk is het op deze wijze niet mogelijk om uit de administratie af te leiden wat er nou van welk geld gekocht is, maar het zou interessant kunnen zijn om op producten met een lager btw-tarief op deze manier 13% winst te kunnen maken. Helaas blijkt uit de kassabon die ik krijg bij de aanschaf van zo’n cadeaubon dat het 0%-tarief geldt voor de VVV cadeaubon (en ook voor de Nationale Bioscoopbon). Op deze wijze winst maken met gebruik van cadeaubonnen is dus niet mogelijk!
Na aanschaf, rees een tweede vraag. Wanneer ik voor €10 een bon koop, dan krijg ik hiervoor een bon met de waarde van €10,- plus een boekje met de accepterende winkels en dit alles in een mooie geschenkenvelop. Wat ik mij afvroeg, is waar deze kosten van worden betaald. Het meest voor de hand liggende is dat de deelnemende winkels hiervoor betalen. Een korte zoektocht leidde inderdaad tot deze conclusie. Winkeliers betalen een provisie van 4,5% over de waarde van de cadeaubonnen die worden ingewisseld. De voordelen voor de winkelier zijn natuurlijk de service naar klanten, dat klanten vaak meer besteden dan de waarde van de bon (waar dus geen provisie over wordt gerekend) en dat de onderneming door het lokale VVV kantoor wordt gepromoot, aldus de VVV.
Rest één laatste vraag: aan een cadeaubon met de kleinst mogelijke waarde van €5, verdient de VVV dus 22,5 cent. Ik vraag mij af of hiervan allereerst de drukkosten van het boekje en de envelop kunnen worden betaald. Natuurlijk zijn er ook nog verder kosten verbonden aan de bon, zoals de distributie, het personeel, de website, de promotie et cetera.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Steve Jobs |