Onlangs heb ik bij een drogisterij een shampoo van Axe gekocht, waarna ik het volledige bedrag teruggestort kreeg van moedermaatschappij Unilever. Een soortgelijke actie was er eind augustus van Unilever concurrent Procter & Gamble. Je kon gratis Oral-B tandenborstels en tandpasta proberen. Deze acties zijn redelijk uniek in Nederland. Vaak zit er bij een “gratis” product een addertje onder het gras. In Nederland hebben wij vaak kortingsacties als 3 halen = 2 betalen of 50% korting en overal staat eigenlijk altijd wel een asterisk (*) bij vermeld. Het geldt alleen voor bepaalde types of volumes van het product of de korting geldt voor het goedkoopste product.
In Amerika gaat het er heel anders aan toe! Op vrouwenzender TLC wordt elke werkdag om 18:00 een aflevering van het derde seizoen van het programma Extreme Couponing uitgezonden. Hierin zien wij huisvrouwen belachelijk veel korting binnenslepen. Zo veel, dat ze zichzelf soms crimineel voelen. Het gaat om kortingen die altijd boven de 90% uit komen en vaak zelfs boven de 95%. Enkele vrouwen lukt het zelf om helemaal niets, nada, noppes voor hun boodschappen te betalen!
In Amerika wordt er gewerkt met coupons. Er zijn coupons van winkels en producenten en alle kortingen worden bij elkaar opgeteld. Tevens zijn er klantenkaarten die daadwerkelijk veel korting opleveren, die wederom bij het totaal aan kortingen worden opgeteld. Soms gaat het om een coupon die een bepaalde korting geeft of soms om een korting van een bepaald bedrag. Neem de volgende situatie: een lasagnepakket die normaal $2,59 kost is nu in de aanbieding voor $1,99 (deze aanbieding geldt dus voor elke koper). Er is een coupon die $1,00 korting geeft op het pakket van een specifiek merk. Hiermee komt de prijs op $0,99. Echter wordt de korting van de coupon door de winkel verdubbeld, na het scannen van de klantenkaart. De te betalen prijs is daarmee -$0,01. Wat nu helemaal uniek is vergeleken met Nederland, is dat deze te ontvangen dollarcent verrekend wordt met het totaal te betalen bedrag voor alle producten.
In sommige situaties is het nog extremer en worden bepaalde producten ook wel “money makers” genoemd. Ook wanneer je het product niet nodig hebt, kun je het beter kopen, aangezien het korting oplevert op producten die je wel wil! Het mooie is dus dat alle kortingen opgeteld worden. Ook zijn de kortingen veel flexibeler dan in Nederland. Een BOGO coupon die recht geeft op het gratis krijgen van een tweede product (buy one, get one), is eigenlijk een kortingscoupon van 50%. Hiervoor hoeft er dus helemaal geen tweede product te worden aangeschaft, wat in Nederland natuurlijk wel het geval is. Hetzelfde geldt wanneer je in het bezit bent van zo’n coupon en de winkel heeft zelf ook een BOGO actie. Bij het kopen van twee producten en het inleveren van de coupon ontvang je beide gratis! Het eerste product “betaal” je met de coupon en dit geld krijgt de supermarkt terug van de producent en het tweede product krijg je vanwege de actie in de supermarkt en wordt dus betaald door de supermarkt.
Dit klinkt natuurlijk allemaal schitterend, maar het is bijna een fulltime baan voor de moeders die in actie komen in het programma. De coupons worden geknipt uit krantjes en tijdschriften, uit folders van de winkel, geprint van website van de producenten et cetera. De coupons moeten natuurlijk goed geordend worden op product, merk, winkel, datum en type actie. Wanneer er boodschappen gedaan worden, is de volgorde van het overhandigen van de coupons essentieel om een maximale korting te behalen! De planning is dus essentieel en daar komt bij dat er veel tijd in het verzamelen en ordenen van de coupons gaat zitten.
In het programma wordt er meestal onder de $30 betaald voor boodschappen met een winkelwaarde boven de $500. Men staat dan ook in de rij met minimaal 6 winkelwagentjes, soms verdeeld over meerdere kassa’s. Karretjes bevatten dan ook vaak 50 flesjes energiedrank, 25 deodorantbussen, 100 zakken spaghetti, of bijvoorbeeld 50 blikken hondenvoer. Het is een ware operatie, waarbij, zoals gezegd, planning essentieel is. Ook het opbergen van de boodschappen thuis gaat natuurlijk erg geordend. Veel deelnemers hebben dan ook hun garages omgebouwd tot minisupermarkt. Schoonmaakartikelen bij elkaar, toiletartikelen apart, maaltijdpakketten en sauzen in een andere hoek en snacks vaak achter slot en grendel voor de kinderen. De vrouwen zijn dan ook erg trots op hun geslaagde missies, zoals te zien op de foto’s hieronder.
Investeer uw spaargeld in belastingen. Die stijgen altijd.
René Hildbrand |