Sinds eind augustus van dit jaar bestaat Economisch Oogpunt! Ik ben dit weblog begonnen nadat ik op mijn persoonlijke site, ver verstopt voor mensen die er niet van op de hoogte waren, een klein aantal artikelen had staan. Nadat ik het idee had dat de blogs interessant waren en leuk om te lezen, heb ik besloten om alles groter aan te pakken.
Het resultaat is deze schitterende website (waaraan natuurlijk nog steeds gewerkt wordt) gemaakt door Bas Sijpkes. Inmiddels staan er 61 artikelen op deze site. Twee van Ben Hoiting, twee van Martinus van der Wal en de overige zevenenvijftig zijn van mijn hand. Natuurlijk is één van de doelen voor het nieuwe jaar het uitnodigen en aantrekken van meer mensen om iets te schrijven over iets waar zij veel van af weten of onderzoek naar hebben gedaan! Ik acht de kans groot dat er vrij snel in 2013 artikelen gepubliceerd zullen worden van nieuwe auteurs.
Zoals net vermeld, wordt er nog steeds aan de site gewerkt. Zo komen er dossiers aan waarin artikelen betreffende hetzelfde onderwerp worden gebundeld (denk bijvoorbeeld aan een dossier over de Eredivisie). Ook is het de bedoeling dat er via de site op artikelen gereageerd kan worden. Aangezien er steeds meer artikelen worden toegevoegd aan de site hebben alle tags en onderwerpen steeds meer hits. Hieronder volgt een overzicht van de onderwerpen die veel aan bod zijn geweest en de opvallendste artikelen.
Betreffende de nieuwsberichten zijn er veel onderwerpen op een of andere wijze gelinkt aan de overheid. Denk aan de veilingen van de frequentieruimte, het einde aan de topsalarissen in de publieke sector, het te koop zetten van Holland Casino, de verhoging van het eigen risico, het gebruik van energielabels, de btw-verhoging en de verhoging van de maximum snelheid naar 130 kilometer per uur. In de categorie marketing is er veel gepubliceerd, te veel om alles op te noemen. Er is onder andere geschreven over het imago van Heineken, reclame en marketingstunts in het algemeen en natuurlijk de specifieke stunt van Comedy Central. Een terugkomend onderwerp is natuurlijk de verkopen van een product. Onverwachte effecten hierop werden besproken, net als de invloed van tradities en het creëren van schaarste als verkooptechniek. Wat betreft de categorie sport, is duidelijk geworden dat sporters alles doen om te winnen. Lance Armstrong verloor al zijn sponsoren wegens doping, Heerenveen zou voordeel hebben bij opzettelijk verlies, en badmintonduo’s zijn tijdens de Olympische Spelen geschorst wegens het opzettelijk verliezen om zo sterkere tegenstanders te ontlopen. Er zijn interessante onderzoeken beschreven die qua onderwerpen variëren van beleggen tot marketing. De meest unieke onderzoeken waren die naar het risico-gedrag van deelnemers aan het spel Deal or No Deal en de mogelijkheden om substantieel geld te verdienen aan het wedden op voetbaluitslagen. Dit zijn precies het type onderzoeken waar wij meer van willen publiceren. Op een ongebruikelijke manier proberen gedrag of andere situaties te analyseren. Verder zijn er recensies verschenen van zeer interessante boeken. Gelukkig liggen er nog genoeg boeken op de plank om te recenseren voor het nieuwe jaar! Hopelijk zitten hier ook weer pareltjes tussen. In de categorie prikkels is er onder andere geschreven over de financiële achtergrond van cadeaubonnen en hoe mensen zouden moeten spelen volgens speltheoriën. Verder is er veel over beleggen geschreven en zijn we een serie met beleggerstips gestart.
Het gros van de artikelen heeft vergelijkbare hoeveelheden bezoekers en hits. Opvallend om te zien is dat de meest gelezen artikelen de artikelen zijn die veel aandacht hebben gekregen via Twitter. De toppers wat dat betreft zijn een artikel over FC Groningen vanuit een financieel oogpunt en de recensie van het EBF Congres. We zullen dan ook actief gebruik blijven maken van dit medium. Het aantal volgers is groeiende en momenteel heeft @EconomischOog 45 volgers. Hopelijk zet deze groei zich in 2013 gestaag voort!
De ultieme droom is natuurlijk om veel bezoekers naar de site te trekken en hen het zo gemakkelijk mogelijk te maken. Hopelijk is het haalbaar om een app voor de artikelen te creëren, waardoor het gebruikersgemak nog hoger wordt. Wij zitten in ieder geval vol met plannen en ambitie en hopen dat we ook in het nieuwe jaar veel gebeurtenissen vanuit een economisch oogpunt kunnen toelichten!
Feiten houden niet op te bestaan wanneer ze genegeerd worden.
Aldous Huxley |