In het jaar 2016 hebben we 34 blogs toegevoegd aan Economisch Oogpunt. De twee categorieën die hier het meest aan hebben bijgedragen zijn de boekrecensie en de vorig jarig geïntroduceerde rubriek buiten de deur.
Zo recenseerden wij dit jaar voor u ‘Verdwenen Merken‘, ‘Heel veel geld‘, ‘Dit kan niet waar zijn‘, ‘Ad Scheepbouwer‘, ‘The Undercover Economist Strikes Back‘ en nog geen week geleden ‘De buitenbeentjeseconomie‘. Ook volgend jaar zullen er natuurlijk meerdere boekrecensies volgen.
Ook was de Marketing categorie weer populair. Binnen de subcategorie Naamgeving schreven we onder andere over de namen van sanitaire producten, de bedrijfsnamen op Malta en de trend onder artiestennamen van DJ’s. Daarnaast kwam de ‘subtiele’ reclame van Tele2 in de videoclip van Lil’ Kleine, de invloed van de grootte van een wijnglas op de verkopen van wijn, het verkoopweekend Black Friday en de online inhakers door marketingteams op social media en van webshops met dag-aanbiedingen aan bod.
Zelf hebben we ook regelmatig ingehaakt op de actualiteit, waaronder op de zelfrijdende auto en de impact hiervan op allerlei bedrijfstakken, de landstitel voor PSV en de bijbehorende aanmoedigingspremie voor de Graafschap, de Brexit en de te verwachten effecten op de voetballerij, de hype rondom Pokémon Go die ook Nederland bereikte en de onwaarschijnlijk hoge stijging van de aandelenprijs van Nintendo die daarop volgde en hoe het landschap van loterijen er uit ziet na de fusie van Stichting Exploitatie Nederlandse Staatsloterij met Stichting De Nationale Sporttotalisator tot de Nederlandse Loterij.
Het hoogtepunt van het afgelopen jaar is de publicatie van ons artikel over Extreme Couponing in een Nederlands taalboek. Hopelijk kunnen we in ons overzicht van komend jaar weer zoiets unieks melden!
Ook leidde het bezoeken van de vernieuwde Coca-Cola fabriek tot een artikel waarin een aantal gespotte Lean methodieken werden beschreven. Deze koppeling met de praktijk past natuurlijk helemaal in het straatje van Economisch Oogpunt, dus ook dit zal volgend jaar worden doorgezet.
Voor nu een goede jaarwisseling en de beste wensen voor 2017!
Quality means doing it right when no one is looking.
Henry Ford |