In het eerder gepubliceerde artikel van Ben Hoiting over het wedden op voetbaluitslagen kwam al aan de orde “dat gokkers bij het wedden op sport vaak inzetten op het team waar ze zelf fan van zijn.” Deze inzetten zijn vaak ongegrond en voor het grootse gedeelte gebaseerd op gevoelens. Bij investeerders vindt ook een soortgelijk effect plaats, genaamd de ‘home bias’. Investeerders beleggen systematisch te veel in hun eigen land en vergelijkbaar met gokkers ook te veel in bedrijven uit de eigen regio!
Een onderzoek naar marktefficiëntie en gedragsmatige vertekeningen in het wedden op sportuitslagen uit 2011 geeft aan dat 4% van de gokkers leidt aan dit fenomeen. Dat wil zeggen dat 4% van de gokkers overmatig inzetten op hun thuisteam (gebaseerd op postcodes) waarbij significant negatieve verliezen worden geleden vanwege ongunstige winkansen.
De definitie van ‘home bias’ betreffende beleggingen is volgens Investopedia: “The tendency for investors to invest in a large amount of domestic equities, despite the purported benefits of diversifying into foreign equities.” In het Nederlands is de vertekening dus de neiging van beleggers om te investeren in een grote hoeveelheid van binnenlandse aandelen, ondanks de voordelen van diversificatie in buitenlandse aandelen. Dit laatste wil zeggen dat het beleggen in aandelen uit verschillende landen, het diversificeren van een portfolio, het risico spreid en daarmee verlaagt. Wanneer alle aandelen uit een portefeuille belegt zijn in één land, is deze natuurlijk veel gevoeliger voor een schok uit dit land, dan wanneer de aandelen globaal verspreid zijn.
Hoe hoog de bias is, kan berekend worden door het deel van alle portefeuilles van beleggers uit land A dat in land A is belegd te vergelijken met de grootte van de aandelenmarkt van land A. In dit onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven blijkt dat Nederlanders het er het beste afbrengen wat betreft rationaliteit. Slechts 32,1% van de portefeuilles is belegd in eigen land! Dit getal wordt gecorrigeerd voor de marktkapitalisatie van Nederland van 1,4% en daarmee komt de home bias score op 30,8 uit. Ook Amerika lijkt het goed te doen met een score van 41,1, al is dit grotendeels te verklaren door het feit dat de marktkapitalisatie van Amerika 40,5% is. Gemiddeld belegt men zo’n 80% in eigen land, wat bij de Amerikanen dus niet anders is.
Een deel van deze bias kan verklaard worden door de kosten verbonden aan internationaal beleggen en natuurlijk de grotere kennis van bedrijven uit het eigen land. In Nederland is er natuurlijk meer aandacht voor bedrijven als Douwe Egbert en Wolters Kluwer dan in het buitenland. Eenzelfde argument geldt natuurlijk ook voor gokkers op weddenschappen. Ik ben zelf bijvoorbeeld veel meer op de hoogte van alles wat speelt bij FC Groningen, zoals blessures en opstellingen tijdens trainingen, dan van PEC Zwolle. De bias vormt echter een probleem wanneer er verliezen mee worden gedraaid of het risico wordt vergroot, wat dus in beide situaties aan de orde is.
De 2012 Global Investor Sentiment Survey Findings van Franklin Templeton Investments toont aan dat men van plan is meer in het buitenland te gaan beleggen. Voor dit onderzoek zijn echter geen Nederlanders ondervraagd. Het Financieel Dagblad berichtte (kopie) echter op 26 oktober dat Nederlandse particulieren ook steeds vaker hun risico’s willen verspreiden. Dit komt vaak ook door het advies van een professional. Blijkbaar gaat men steeds rationeler handelen, ook al komt dit vanwege professioneel advies.
Investeer uw spaargeld in belastingen. Die stijgen altijd.
René Hildbrand |