Het onderwerp van vandaag gaat, zoals de titel doet vermoeden, over het creëren van schaarste als verkooptechniek. De aanleiding voor dit onderwerp is, nogal verrassend, een South Park aflevering. In deze aflevering erft Cartman een miljoen van zijn oma en met dit geld wil hij zijn droom in vervulling brengen. Hij gaat een attractiepark aanschaffen! De huidige eigenaar geeft nog aan dat hij het niet over zijn hart kan krijgen om de deal te maken, omdat het bedrijf een financiële flop is en al jaren verlies draait, maar zodra Cartman aangeeft dat dit geen probleem is, is de deal snel gemaakt. Cartman wil namelijk het hele park voor hem alleen.
Hij maakt zelfs reclame op nationale televisie voor het geweldige Cartmanland waar niemand welkom is! Er staan elke dag echter wel rijen bezoekers, die het park dus niet inkomen. Op een gegeven moment moeten er een aantal kosten worden gemaakt, waardoor een aantal mensen worden toegelaten op het park om van hun entreetickets deze kosten te kunnen betalen. Er komen grotere uitgaven en zodoende worden er meer mensen toegelaten. Het park wordt uiteindelijk een groot succes. In het nieuws wordt dan ook gesproken over het financiële genie Eric Cartman en het succes van de You Can’t Come techniek. De twee belangrijkste scènes, de commercial en het nieuwsbericht, zijn hieronder te bekijken.
Economie is in basis natuurlijk niets meer dan het afstemmen van vraag en aanbod. Cartman creëert veel vraag, maar er is geen aanbod. Wanneer er op een gegeven moment twee gasten per dag naar binnen mogen, is er een heel klein aanbod. Deze wijze van schaarste is een veelgebruikte verkooptechniek. Een veel gehoord argument in bijvoorbeeld elektronicawinkels is “Maar meneer, dit is een van de laatste exemplaren” of een variant waarbij duidelijk is dat het product populair is. Bij webshops zie je tegewoordig steeds vaker de voorraad, wat een consument bij een lage hoeveelheid kan stimuleren om de koop toch te maken!
Eigenlijk is de hele hype die Apple telkens rondom haar producten weet te creëren ook op dit principe gebaseerd. Er onstaan allerlei geruchten rondom een nieuw product en op internet wordt er hevig gediscussieerd. Tijdens een productpresentatie wordt dan aangegeven dat het product eerst beperkt beschikbaar is in Amerika en daarna langzaamaan in andere landen. De verkoop van de iPhone begon daarbij ook nog eens via een voorschrijving en veel nieuws was er over rijen van mensen die lagen te wachten voor de winkels. Ook in Nederland wist The Phone House een slaatje te slaan uit het succes van de iPhone 4S middels een voorinschrijving.
Apple is natuurlijk een uniek merk dat zelfs een hogere prijs kan vragen dan haar concurrenten en toch voldoende klanten heeft. Toch is het creëren van een (kunstmatige) schaarste een methode die, bij juiste toepassing, haar vruchten kan afwerpen.
Big thinking precedes great achievement.
Wilfred Peterson |