Goedemorgen vanaf ons zonnig vakantieadres in Kos. Zelfs met verlof blijven we alledaagse situaties vanuit een economisch oogpunt bekijken. Mensen die dit Griekse eiland kennen, beginnen standaard over het vele gefiets. Op elke straathoek worden fietsen verhuurd wat om meerdere redenen interessant is.
Wat specifiek opvalt, is dat alle fietsen op hun bagagedrager zijn voorzien van een mandje. Allereerst denk je als consument, dat is nou handig voor ons tochtje naar het strand of de stad. Als je vervolgens doordenkt, kan hierdoor geen passagier meer achterop zitten. Dit scheelt mogelijke slijtage aan de fiets, maar bovenal dat het niet mogelijk is met twee personen slechts één fiets te huren. Een slimme handigheid, die de klant als positief zal ervaren, levert de ondernemer extra afzet en dus omzet op.
Een vergelijkbare innovatie is zichtbaar bij zonnebrandmiddel. Tegenwoordig hebben veel van de flessen een spraykop. Voor de vakantieganger is het gebruiksvriendelijker en maakt deze kleine verbetering het ook makkelijker om je wat vaker in te smeren, aangezien het gemak vele malen hoger is. Dit is voor de producent de eerste winst, want door het verhoogde verbruik zal het product vaker worden verkocht. Een tweede winst, waarvan ik niet beweer dat dit bewust is, maar wat zeker een positieve bijkomstigheid voor de maker is, is dat er door het sprayen veel zonnebrandmiddel verstuift. Om je hele lichaam in te smeren, is er bruto dus meer zonnebrandmiddel nodig waardoor verkopen wederom zullen stijgen.
Al eerder schreven wij over de quote MASSA = KASSA. Bovengenoemde twee voorbeelden illustreren op interessante wijze hoe een ondernemer door een kleine wijziging aan zijn product bij de klant een positief beeld kan achterlaten terwijl hij zelf extra euro’s in zijn kassa ziet binnenkomen. Er zijn echter ook situaties te verzinnen van slimme innovaties waarbij de afzet daalt wat lucratief voor ondernemers kan zijn wanneer betaald wordt via het principe van een fixed fee.
Aangezien ik dit stukje schrijf vanaf mijn zonnebed blijf ik met een voorbeeld in de zomerse sferen en wel een all-in resort. Door de consument is al de volledige reissom voldaan voordat hij of zij het vakantieverblijf betreed. De vakantieganger heeft dus geen enkele prikkel om weinig te drinken of zuinig met het voedsel om te gaan. De hoteleigenaar is er bij gebaat dat gasten zo min mogelijk eten. In mijn ogen is het zogenoemde “late breakfast” hier een goede optie voor.
Ik zal uitleggen waarom. Momenteel zit ik in een hotel met ontbijt tot 10:00. Nu houd ik wel van zo af en toe goed uitslapen wat ik niet doe, omdat ik het ontbijt niet wil overslaan en ik dus eigenlijk eerder dan gewenst aan de dag beginnen. Het hebben van een latere mogelijkheid met ontbijten en helemaal met een soortgelijke naam klinkt als een extra service naar de klant en zal gewaardeerd worden door de gasten. Het voordeel voor de eigenaar zit hem er in dat hierdoor de dag later begint en er dus minder tijd is om drinken te nuttigen en waarschijnlijk minder trek voor andere tussendoortjes.
Als ondernemer is het dus goed zoeken om producten of diensten zo te wijzigen dat het lijkt alsof het een dienst voor de klant is, maar dat in werkelijkheid de afzet stijgt of de kosten dalen en zo de winst zal toenemen.
Hoe origineler een ontdekking, hoe logischer deze achteraf leek.
Arthur Koestler |