Al eerder schreven wij over het merkrecht van een individu bij een reclamestunt van Comedy Central. Nu doet zich echter een interessante situatie voor rondom Manchester City spits Mario Balotelli. Regelmatig speelt hij fantastisch, soms bagger en soms loopt hij alleen maar te mopperen. Buiten het veld is er leuk, vreemd en negatief nieuws over hem te lezen. Kortom, rondom Balotelli is er altijd iets!
Tijdens een wedstrijd op 23 oktober 2011 tegen Manchester United droeg hij een ondershirt (zie foto) met daarop de tekst “Why Always Me?” Hij liet dit aan iedereen zien, nadat hij de openingsgoal, in de door City met 6-1 gewonnen wedstrijd, scoorde. De tekst refereert naar het feit dat de Engelse roddelpers altijd wel iets over hem te melden heeft.
Nadat bleek dat het shirt een hot item was, heeft Umbro, de shirtsponsor van Manchester City, een shirt laten ontwerpen door rapper Tinchy Stryder met dezelfde tekst als het ondershirt van Balotelli. Voetbalzone berichtte gisteren dat Balotelli van plan is om nu een deel van de opbrengst op te eisen, aangezien Umbro er met zijn idee van door gaat. Umbro zou gereageerd hebben met de tekst dat niemand woorden bezit. Nu geldt dit laatste natuurlijk voor alledaagse woorden of gezegden, maar bijvoorbeeld een slogan van een bedrijf kan zeker niet zomaar worden gedrukt op een shirt of iets dergelijks. Wanneer iemand iets schrijft of ontwerpt, geldt er altijd het auteursrecht. In deze situatie lijkt mij dit zeker aan de orde, omdat het shirt naar aanleiding van Balotelli’s uitspatting is gemaakt. Op internet zijn er allerlei webshops die shirts met de tekst aanbieden, maar nooit is de aanbieder een gevestigd merk.
Tevens is op de site van Umbro te lezen dat de volledige opbrengst van het shirt naar een goed doel gaat. Ook is er op serieuzere nieuwssites niets te lezen over deze situatie. Er wordt geschreven over een samenwerking tussen Umbro, Balotelli en Stryder voor het goede doel. Voor mij blijft het echter wel een interessante situatie. Mocht het waarheidsggehalte van dit bericht hoger geweest zijn, dan denk ik dat Balotelli wel eens zijn gelijk kon halen met het auteursrecht op de tekst en daarmee het recht op een commissie.
Marketing is a contest for people’s attention.
Seth Godin |