Maandag is door de politie van Los Angeles een donkere dakloze man doodgeschoten. Dit is extra voeding voor de rellen die vorig jaar in Furgeson plaatsvonden naar aanleiding van een dodelijke schietpartij tussen politie en een donkere tiener. Binnenkort komt het Amerikaanse Ministerie van Justitie met een rapport over de politiekorpsen met als onderzoeksvraag of deze korpsen zwarte mensen vaker arresteren en beboeten dan andere bevolkingsgroepen.
Inmiddels is bekend dat in 2013 in Ferguson 86% van de aanhoudingen in het verkeerd zwarte mensen betrof, terwijl maar 63% van de bevolking van deze voorstad zwart is.
Als we er vanuit gaan dat er geen noemenswaardige verschillen tussen ‘zwarten’ en ‘witten’ zijn, behalve het aantal inwoners en hun verkeersgedrag dan zijn er een aantal mogelijke scenario’s gegeven het feit dat er verhoudingsgewijs vaker zwarten worden aangehouden in het verkeer:
A: zwarte mensen misdragen zich vaker in het verkeer dan witte mensen
B: de politie beboet bewust vaker zwarte mensen dan witte mensen
Andere verklaringen kunnen zijn dat zwarte mensen meer kilometers maken in de auto (het draait natuurlijk niet om het aantal zwarten vs witten, maar het aantal verkeerskilometers), dat witte mensen beter op de hoogte zijn van verkeerscontroles (via radio, internet of kennissen), dat zwarte mensen vaker in onverzekerde of ongekeurde auto’s rijden. Al deze redenen kunnen een gevolg zijn van inkomensverschillen en daarom zal het vraagstuk of de politie selectief aanhoud statistisch gezien altijd een lastige blijven.
De groep mensen die een verkeersovertreding maken en worden beboet, betreft natuurlijk een steekproef (gehouden door de politiekorpsen). De grote vraag hier is of deze steekproef random is of wordt beïnvloed door de politie zelf. Hiervoor is het zinloos om met de populatie inwoners te vergelijken en is het tevens zinloos om te vergelijken met de populatie verkeersdeelnemers. Het betreft hier immers een steekproef van verkeersovertreders die we willen vergelijken met de populatie verkeersovertreders.
Dit laatste is nodig om, er vanuit gaande dat alleen scenario A of B mogelijk is en er geen andere verschillen zijn tussen bevolkingsgroepen, scenario A te kunnen bevestigen dan wel ontkrachten. Helaas is informatie over de populatie verkeersovertreders niet voorhanden, aangezien de politie de enige “meting” op dit vlak uitvoert en het juist de vraag is of zij dit correct doen.
Wanneer wij echter de door de politie beboete mensen voor snelheidsovertredingen en door rood rijden vergelijken met de enige objectieve meting voor deze overtredingen door, jawel, een flitspaal, dan zouden we voorzichtige conclusies kunnen trekken. We zouden hier dan de verhouding zwart/wit voor beide type overtredingen moeten vergelijken voor het korps versus de flitspaal.
Een andere mogelijkheid is om een schaduwpolitie op te zetten waarbij het natuurlijk niet meer mogelijk is om in het verleden te meten. Voor overige overtredingen is en blijft het altijd lastig om een van de twee scenario’s te kunnen bevestigen.
Kortom, vergelijkingen tussen verkeersovertreders en bewonersratio’s heeft geen enkel nut. Om enigszins statistisch valide conclusies te kunnen trekken zou de database van geflitste auto’s geraadpleegd moeten worden.
Investeer uw spaargeld in belastingen. Die stijgen altijd.
René Hildbrand |