Dit boek, geschreven door Jamal Hammoud en Loes Bonke-Hammoud, met als ondertitel ‘Van beleggingsplan tot belegginsdoel’ is naar eigen zeggen ‘bedoeld om (aspirant-)beleggers te informeren en dient niet als financieel advies’.
Naar mijn idee zijn ze daar deels in geslaagd. Gedurende het lezen van het boek had ik vele ‘aha’- en ‘oja’-momenten, aangezien ik een universitaire opleiding in de richting van Finance heb gedaan. Hier zit wat mij betreft ook direct het ‘probleem’ met dit boek. De bronnenlijst bevat 320 referenties naar merendeel wetenschappelijke papers waaronder voor mij veel bekende onderzoekers, zoals Fama, French, Kahneman, Shiller, Thaler en Tversky.
Stuk voor stuk interessante bronnen, maar het boek was voor mij meer een goede en uitgebreide samenvatting dan een concreet plan. Er komt mijns inziens ook te veel technisch vocabulaire in terug wat niet aansluit bij de beginners-doelgroep. Ik had, denk ik, meer een handleiding à la Beleggen voor Dummies verwacht (afgaande op de titel).
Staat er dan niets concreets in het boek? Zeker wel (uiteraard ook de gebruikelijke open deuren). Denk aan tips zoals het spreiden van je investeringen, als je het product niet begrijpt, beleg er dan niet in (hoofdstuk 4), maar ook heel specifiek om geen gebruik te maken van CFD-brokers zoals Plus500 (hoofdstuk 22).
Ik denk dat het boek veel interessanter is voor mensen die juist al aan het beleggen zijn, maar zich wat meer wegwijs willen maken in de theorie en alle psychologische aspecten die er bij komen kijken. Er komen namelijk tal van interessante onderwerpen langs (denk aan volatiliteit, verlies-aversie, de bèta, kredietwaardigheidscores).
Samenvattend, de schrijvers hebben veel relevante (wetenschappelijke) topics weten te behandelen in één boek, maar daardoor is het wat mij betreft minder geschikt voor de startende belegger.
Boekgegevens
Titel: Beleggen voor beginners
Ondertitel: Van beleggingsplan tot belegginsdoel
Schrijver: J. Hammoud & L.J. Bonke-Hammoud
Jaar van uitgave: 2023
Pagina’s: 218
Prijs: €24,99 (via Managementboek.nl)
ISBN13: 9789090371474
A satisfied customer is the best business strategy of all.
Michael LeBoeuf |