Sinds de prachtige boeken Freakonomics en Superfreakonomics ben ik continu op zoek naar boeken van eenzelfde niveau. Ik heb veel verschillende boeken gelezen die allemaal een leuk onderwerp aansnijden, maar nooit heb ik weer een boek gelezen die zo interessant, origineel en divers was totdat ik het boek The Undercover Economist had gelezen. Deze recensie is dan ook aan dit boek gewijd en het mag dan ook geen verrassing zijn (en vandaar dat ik dit nu al prijs geef) dat het boek met vijf sterren wordt beoordeeld!
In het boek worden allerlei dagelijkse zaken vanuit een economisch oogpunt bekeken waardoor het mij direct al aanspreekt. Aan bod komen de pricing strategieën van winkels, de berekening van externaliteiten in de prijs van een product, informatie asymmetrie, free trade, speltheorie en belastingen. Allerlei economische begrippen die aan de hand van een eenvoudig te begrijpen voorbeeld worden toegelicht. Denk hierbij aan een verklaring van het verschil in prijs tussen de Albert Heijn en de AH to go, de snelle groei van China, het arm blijven van Kameroen en de inefficiëntie van belastingen.
Een belangrijke rol in de economie is die van incentives, oftewel prikkels. Veelal is dit de financiële motivatie om harder of efficiënter te gaan werken. Het Nederlands belastingsysteem is, in tegenstelling tot het Amerikaanse belastingsysteem, bijvoorbeeld een systeem waar je verdiende euro steeds minder oplevert. Een veelbesproken discussie is dan ook die over het kleine verschil van een uitkering en het minimumloon. Een ander interessant onderwerp is die van informatie-ongelijkheid. Ik weet natuurlijk meer over mijzelf dan wie dan ook. Vooral in de verzekeringsbranche is dit erg essentiële informatie. Simpel gezegd, komt het er op neer dat wanneer een bepaalde verzekering €100 in de maand kost alleen de mensen die weten (of denken) dit nodig te gaan hebben deze zullen afsluiten. Mensen die verwachten geen schade te claimen zullen de verzekering niet afsluiten. Hierdoor zal de verzekeraar geen winst maken. Vervolgens zullen de prijzen volgend jaar verhoogd worden, waardoor er weer een aantal “klanten” zullen wegvallen et cetera. Daarom is het bijvoorbeeld in Nederland voor iedereen verplicht om een basisverzekering af te sluiten en zijn tevens alle verzekeraars verplicht om iedereen aan te nemen als klant. In het boek komt onder andere ook nog de situatie met een consument en een tweedehands autoverkoper aan de orde. Hier weet natuurlijk de verkoper om wat voor auto het gaat en is de consument minder op de hoogte van de juiste informatie.
Kortom, vele dagelijkse gebeurtenissen gecombineerd met interessante economische onderwerpen maakt dit boek tot een ware topper. Het boek bevat verscheidene onderwerpen die logisch met elkaar worden verbonden en duidelijk en soepel worden beschreven. Soms wordt er wat dieper op een onderwerp ingegaan en een andere keer worden er kort een aantal voorbeeldsituaties geschetst; een perfecte afwisseling in mijn ogen. Zelfs de titel vind ik goed gevonden en dus rest mij niks dan dit boek met vijf sterren te beoordelen.
Boekgegevens
Titel: The Undercover Economist
Schrijver: Tim Harford
Uitgever: Abacus
Jaar van uitgave: 2007
Pagina’s: 384
Prijs: €15,99 (via Bol.com) (De Nederlandse versie is via managementboek.nl te koop voor €15,00)
ISBN10: 0349119856
ISBN13: 9780349119854
Investeer uw spaargeld in belastingen. Die stijgen altijd.
René Hildbrand |