Ook dit vierde boek van Levitt en Dubner hebben wij natuurlijk gelezen en zullen wij in deze post van een recensie voorzien. Het werk is wederom anders dan de eerste twee delen en het derde boek. Dit werk is een ‘best of’ selectie van de 8000 blogposts die de heren inmiddels hebben geschreven.
De posts zijn ingedeeld in hoofdstukken op basis van een gemeenschappelijke deler. De interessantste hoofdstukken, van de in totaal twaalf, zijn mijns inziens die over criminaliteit, gokken, prijzen en risico-afweging. Vanwege de korte artikelen en de schrijfstijl van de auteurs leest het boek makkelijk weg. Doordat het een verzameling van op zichzelf staande teksten betreft, mist er een verhaallijn die in de andere boeken meer aanwezig is. De enige samenhang is de eerder genoemde groepering op categorie.
Jammer is dat er nauwelijks ‘echt’ onderzoek in het boek aan bod komt. Er komen met name braindumps van de schrijvers langs of een poging om eigen vragen te beantwoorden, zoals ‘Wat zou Pepsi over hebben voor het recept van Coca-Cola?’ of ‘Kunnen we af van de munten ter waarde van 1 cent?’. Zo nu en doen komt er wetenschappelijk onderzoek van anderen ter sprake.
Zoals al genoemd, is één van de leukste hoofdstukken die over prijsvorming en belastingen. Onlogische prijzen komen langs, waaronder een van ‘chicken nuggets’ waarbij de prijs per stuk oploopt bij grotere afname. Vreemd vanuit economisch oogpunt natuurlijk.
Ook bevat dit hoofdstuk een interessant betoog om hogere accijnzen op benzine toe te juichen, doordat de negatieve externaliteiten van vertraging, vervuiling en ongelukken niet goed geprijsd is door de overheid. Een ander noemenswaardig artikel is die over belastingen voor topsporters en -artiesten. Dit is één van de redenen waarom Manny Pacquiao niet meer bokst in New York, omdat daar een extra belasting vanuit de staat geldt, dus bovenop de federale belastingen en waarom bijvoorbeeld Mick Jagger en Rafael Nadal het Verenigd Koninkrijk mijden.
Het boek bevat dus hele interessante hoofdstukken, maar ook zeker mindere. Zo bestaat één hoofdstuk uit de prijsvragen die onder de volgers van hun blog zijn gehouden. Dit is een vrij saai hoofdstuk en bevat ook weinig economie-gerelateerde onderwerpen en antwoorden.
Al met al beoordelen wij het boek met drie sterren. Met name omdat het prettig leest en goed te volgen is. Daarnaast staan er toch voldoende leuke feitjes in het boek, die het zeker de moeite waard maakt (zoals dat de supermarktketen 7-Eleven de Chicago White Sox sponsort en hun thuiswedstrijden daarom altijd om 7:11 beginnen).
Boekgegevens
Titel: When to Rob a Bank
Schrijvers: Steven D. Levitt & Stephen J. Dubner
Uitgever: William Morrow
Jaar van uitgave: 2015
Pagina’s: 387
Prijs: €9,74 (via managementboek.nl)
ISBN13: 9780062451934
The real fact of the matter is that nobody reads ads. People read what interest them, sometimes it’s an ad.
Howard Gossage |