Ruim 2,5 jaar geleden schreven wij over de impact van de zelfrijdende elektrische auto op de maatschappij. Financieel gezien stimuleert de Nederlandse overheid inmiddels alleen nog het rijden van een volledig elektrische auto met een bijtellingspercentage van 4% (of een motor op waterstof) tegenover 22% voor klassieke motoren. Het elektrisch rijden is financieel gezien dan ook met name interessant voor de zakelijke rijder.
Hier komt bij dat de verlaagde bijtelling alleen geldt voor de fiscale waarde tot aan €50.000 in het geval van een elektrische motor. Deze wijziging gaat in per 2019 en is bijvoorbeeld van toepassing op de Jaguar I-Pace of de aanstaande Audi e-tron. Voor de eind dit jaar verwachte Kia Niro EV zijn de prijzen nog niet bekend, maar geeft KIA in haar FAQ wel het volgende aan: “De definitieve prijzen zijn nog niet bekend, maar we kunnen al wel melden dat de rijkst uitgeruste versie van de Kia e-Niro 64kWh ook in 2019 nog in aanmerking zal komen voor de volledige 4% bijtelling. Hiermee komt de fiscale waarde onder de € 50.000,-.”
De afgelopen week waren er een aantal interessante en opvallende nieuwsberichten over de elektrische en zelfrijdende auto. Zo schrijft NU.nl uitgebreid over de toekomst van het garagebedrijf. Waar ik destijds schreef dat ik zou verwachten dat het om een overgang van groot onderhoud eens in de zoveel tijd naar frequenter klein onderhoud zou gaan, berekent de BOVAG dat er de helft minder onderhoud nodig is. Dit komt met name door het aantal aandrijf-onderdelen dat van 1400 terugloopt naar 200.
Daarnaast ben ik in mijn overzicht van alle sectoren en beroepen die geraakt worden door deze ontwikkeling (denk aan zorgverleners, bergingsbedrijven, garages, verzekeraars, pechhulp, chauffeurs, openbaar vervoer en parkeergarages) blijkbaar een (opvallende) sector vergeten.
Zo refereert Business Insider in een van haar artikelen namelijk aan een onderzoek van Scott Cohen en Debbie Hopkins over toerisme. En dan een specifieke vorm van toerisme, namelijk sekstoerisme. Men filosofeert dat de zelfrijdende auto de rol van lovehotels en De Wallen kan overnemen. In feite wordt de auto daarmee een rijdende peeskamer.
Wat er door de komst van de innovatieve auto allemaal veranderd, zullen we gaan ondervinden, maar dat er veel zal gaan veranderen is inmiddels duidelijk.
It is easier to believe a lie that one has heard a thousand times than to believe a fact that no one has heard before.
|