Het sinds mei 2016 beursgenoteerde Philips Lighting, met de geniale ticker LIGHT en sinds deze week opgenomen in de AEX-hoofdindex, heeft vorige week aangekocht haar bedrijfsnaam te veranderen in Signify. Deze naamswijziging is het gevolg van contractuele vereisten om de naam binnen 18 maanden na afsplitsing van Koninklijke Philips aan te passen. De merknaam Philips blijft behouden voor de producten middels de bestaande licentieovereenkomst (voor in ieder geval de komende 8 jaar en maximaal 18 jaar), zie ook het persbericht van Signify.
Bovenstaande wordt ook middels een niet te missen banner duidelijk wanneer de corporate website wordt bezocht.
Met deze nieuwe naam doet Philips mee aan de trend van bedrijfsnamen die eindigen op ‘ify’. Net zoals Uber-concurrent Taxify en beautyblog Beautify en vele anderen. De meeste bekende naam is die van muziekstreamingdienst Spotify. Spotify lijkt met haar mondiale succes dan ook bij te dragen aan deze naamtrend.
Zo deed de The Name Inspector al in 2014 onderzoek naar de opkomst van vergelijkbare namen onder tech start-ups. Voordat Spotify werd opgericht in 2008 waren er slechts 5 bedrijven waarvan de naam eindigt op ‘ify’. Sindsdien liep het aantal namen hard op (gebaseerd op deze infographic) van 12 in 2008, 27 in 2009, 20 in 2010, 41 in 2011, 59 in 2012 naar 101 in 2013.
Aan de lange en nog steeds groeiende lijst kan nu dus ook (nog een) Signify worden toegevoegd. Althans, als de aandeelhouders op 15 mei instemmen met de naamswijziging op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Opvallend is namelijk dat er in Amstelveen al een onderneming bestaat met dezelfde naam. Saillant detail hierbij is dat deze onderneming gespecialiseerd is in intellectueel eigendomsrecht.
Winners never quit, quitters never win.
Vince Lombardi |