Leuk nieuws vandaag: Ranja komt terug. Mijn favoriete drankje tijdens mijn jeugd! Al moet ik hierbij eerlijk bekennen dat dit niet de ‘echte’ Ranja was, het bestaat sinds de jaren ’80 al niet meer, maar een ander merk. Toch noemden we dit thuis altijd ranja.
Dit is dan ook het gevolg van de uitvinding van de Groningse familie Polak. Vaak verwaterd een merknaam wanneer het de eerste in zijn soort is en lange tijd het enige product is. Denk bijvoorbeeld aan de ‘TomTom’, waarmee men in het algemeen toch op een navigatiesysteem doelt.
Eerder schreven wij al een stuk over genericide, een samenstelling van het woord generiek en cide (doder). Een paar leuke voorbeelden vind ik dan ook de Frisbee, een Pamper of de Viagra-pil, maar klik vooral op de link om je te laten verbazen door alle andere producten.
Hoe dan ook denk ik dat Jeroen Schouten, die samen met zijn zakenpartners de licentierechten van Ranja heeft gekocht, hier een goede keuze heeft gemaakt. Kijkend naar onderstaande marketingmix en de volwassen markt, zal het product vooral in supermarkten verkocht worden – of de ondernemers moeten wilde plannen in de horeca hebben.
Gezien de naamsbekendheid en de vorige rol van Schouten bij concurrent Karvan Cévitam zal het product als A-merk gepositioneerd gaan worden, met natuurlijk een bijbehorende prijs. De promotie is en blijft altijd belangrijk, maar zoals gezegd, is de naamsbekendheid er al en vandaag was er landelijke aandacht voor de comeback waarop eenvoudig in te haken is voor marketeers.
Het belangrijkste aandachtspunt zal dan ook het product zijn. Kunnen ze de verwachting waarmaken en een kwalitatief goed product neerzetten? De nabije toekomst zal het ons leren en misschien drink ik vanaf dan eindelijk echte Ranja.
Geld alleen maakt niet gelukkig. Je hebt ook nog aandelen, obligaties, goud en onroerend goed nodig.
|