Als bedrijf wil je naast het leveren van kwaliteit natuurlijk winst genereren. Een grotere afzet is veelal goed voor de winstcijfers, dus is het zaak om veel te verkopen. Voor producten als voedsel en scheermesjes is het dan ook zaak om klanten te behouden. Lastiger is dit bij producten die niet vergankelijk zijn, zoals bijvoorbeeld meubels. Voor de meubelindustrie is het van belang om consumenten gevoelig te maken voor trends, zodat zij zo nu en dan hun interieur willen vervangen voor iets “moderns”.
Eastpak, de tassen- en portefeuilleproducent, levert bijvoorbeeld superieure kwaliteit en geeft hier dan ook 30 jaar garantie op. Eastpak wil natuurlijk ook een zo groot mogelijk omzet en zal daarom haar portfolio moeten blijven vernieuwen met andere kleuren of motiefjes om klanten die al in het bezit zijn van een tas toch te prikkelen tot de aanschaf van een tweede tas.
Voor veel producten met een lange levensduur geldt dat een nieuw model de vaste klanten kan aanzetten tot aankoop van de laatste versie. Zo kan ik de reclamestukjes van Toyota voor haar nieuwe Yaris wel waarderen. Zie deze link voor een van de commercials en bekijk hier onder de leukste:
Het moge duidelijk zijn dat, mits er niet te vaak een nieuwe model komt, de huidige gebruikers één van de targetgroepen zou moeten zijn.
Voor sportfans is het natuurlijk belangrijk om shirts van je favoriete club te dragen. Wanneer dit shirt elk seizoen wijzigt, zal men op een gegeven moment stoppen met kopen van het nieuwste tenue, maar wanneer het shirt nooit wijzigt is er natuurlijk ook geen reden om nieuwe shirts te kopen. De enige reden zou kunnen zijn dat er achterop je shirt een naam van een speler staat die niet meer actief is bij je club. Vitesse kwam onlangs met een voorstel voor een nieuw tenue. Een van de redenen voor het gewijzigd shirt is dat het shirt jaarlijks te weinig veranderd en dat daardoor de verkoop tegenvalt. Een nieuw shirt zou de verkoop dan ook moeten doen stijgen. Of dit nou de hoofdreden is of niet, het moge duidelijk zijn dat je als onderneming je klanten wel een reden moet geven om te kopen!
Feiten houden niet op te bestaan wanneer ze genegeerd worden.
Aldous Huxley |