Vrumona, een dochterbedrijf van Heineken en in Nederland producent van onder andere Pepsi, Rivella en Sourcy, heeft een meerderheidsbelang van 51% genomen in Ranja. In 2015 werd de terugkeer van Ranja al aangekondigd. Hierover schreven wij destijds dat de naamsbekendheid een sterk pluspunt van het merk is en dat het met name om het product, oftewel de receptuur zal draaien of de eigenaren het verschil kunnen gaan maken.
De eigenaren, investeerder Nederlands MerkGoed en siropenproducent Burg Groep, hebben dan ook de receptuur aangepast, meerdere smaken geïntroduceerd en verkopen de limonade inmiddels in meer dan 2000 winkels in Nederland.
Vrumona-directeur Murk Spits gaf aan dat het merk voor veel Nederlanders zelfs synoniem staat voor aanmaak-vruchtenlimonade. Iets wat wij in ons blog ook al benoemden en met name in het noorden des lands het geval is. Meer informatie over merkverwatering is in een ander artikel van onze hand terug te lezen.
Naast Ranja wordt nog een tweede siroopmerk overgenomen door Vrumona, namelijk Limeau. Dit is een biologische limonadesiroop met wat complexere smaken, zoals Limeau Ginger Ale en Limeau 4 Fruits.
Ik vind dit persoonlijk een hele toffe naam voor de siroop. Het is anders geschreven, maar wordt natuurlijk hetzelfde uitgesproken als limo. Daarnaast past de chique spelling bij de luxere smaken en het biologische karakter van de drank.
Naast Limeau zijn er nog meer bedrijfsnamen die op fonetische wijze geschreven zijn. Zo is er het merk Dooky, die baby-accessoires produceert, zoals doeken en dekens voor aan de Maxi-Cosi of kinderwagen. Dit is overigens op een leuke wijze in hun logo verwerkt. Het Nederlandse Vydz maakt, je raad het al, fietsen.
De leukste naam vind ik zelf Fairf. Fairf spreek je vanzelfsprekend uit als verf, maar bevat daarnaast het begrip fair. Het is dan ook een duurzaam verfmerk met plantaardige bindmiddelen.
Sommige feiten kun je niet veranderen. Hoe je ernaar wilt kijken wel.
|