Onlangs heb ik het boek Reclame Jargon online aangeschaft op basis van de omslag.
Laat ik maar meteen met de recensie van start gaan en de voorkant en opmaak hierbij positief beoordelen. Na ontvangst was ik verbaasd over het kleine formaat (om en nabij een A6 formaat – één van de termen die in het boekje wordt uitgelegd) en het kleine aantal aan pagina’s.
Dan de inhoud. Een tijdje geleden hoorde ik op kantoor de term ’touchpoint’ voor het eerst. Uit de context kon ik opmaken waarom er een fancy Engels woord werd gebruikt, maar nieuwsgierig naar de term was ik nog steeds. Dit boek heeft me helaas niet verder kunnen helpen. Bij de term wordt ik doorverwezen naar een andere term, namelijk ‘customer journey’. In de uitleg van dit begrip wordt de term touchpoint eenmalig gebruikt en daarmee moet ik het doen.
Dit voorbeeld vat het boek eigenlijk samen. Veel termen worden er in genoemd, maar zonder heel uitgebreide toelichting. Het is in ieder geval geen encyclopedie van marketing-gerelateerde termen. Het doel is om het jargon met simpele woorden en zinnen toe te lichten en dat lukt aardig.
Persoonlijk vind ik de uitleg te magertjes. Ik ben nauwelijks nieuwe termen tegengekomen en heb slechts af een toe een ‘aha’ momentje gehad. Onder andere bij het linken van de term banner (het reclameblok op een site) aan banier (een vlag met een wapen).
Het boekje leest wel vlot weg wat grotendeels komt door het eenvoudige taalgebruik en de humor die gebruikt wordt. Laat ik daarom afsluiten met een tweetal letterlijke omschrijvingen waarbij ook de nodige spot wordt gebruikt.
Affiche: Het Nederlandse woord is aanplakbiljet, maar dat durft niemand te zeggen. Dus gebruiken we poster.
Copyright: Hetzelfde als auteursrecht, maar ‘Copyright‘ klinkt beter en het teken is zo mooi: ©
Al met al ben ik niet heel enthousiast over dit boek, maar geef ik het toch één ster voor de humor en de spot over de reclamewereld.
Boekgegevens
Titel: Reclame Jargon
Schrijver: Hans van Dijk
Uitgever: Adformatie Groep
Jaar van uitgave: 2013
Pagina’s: 80
Prijs: €8,95 (via managementboek.nl)
ISBN13: 9789491560552
Word of mouth is the best medium of all.
William Bernbach |