Ik was vanmiddag in het centrum van Naaldwijk en liep daar langs een lokale damesmodeketen met verder vestigingen in Den Haag, Ypenburg en Zoetermeer. Opvallend was echter dat in de naam op de gevel 1 één cijfer gewijzigd is. Waar er voorheen MAX15 stond, pronkt nu de naam MAX25.
De naam is een referentie aan het prijskaartje van maximaal €25. Toen ik de winkel voor de eerste keer tegenkwam in Loosduinen vroeg ik me al af wanneer een soortgelijke naamswijziging zou komen. Het deed me destijds direct denken aan de ’10 Euro Kapper’ waar ik ruim 10 jaar geleden één van mijn eerste blogs over schreef. In beide gevallen was een prijsverhoging en daarmee naamsverandering onvermijdbaar.
Aan de verdere strategie (betaalbare mode) en huisstijl is praktisch niets veranderd. In mijn zoektocht naar een persbericht ben ik niet verder gekomen dan een Facebook-bericht van 21 januari 2022 waarin wordt aangekondigd dat de naam en daarmee de maximumprijzen gaan veranderen met de duidelijke uitleg “Helaas kunnen we er niet meer omheen. De kosten blijven stijgen, ook voor ons. Om toch een mooie collectie aan te blijven bieden .. wordt MAX15: MAX25”.
Waar in de basis de bedrijfsnaam duidelijk is en goed aansluit bij de strategie van scherpe prijzen (net als bij de eerdergenoemde kapperszaak die nu Stuntkappers heet) is het grote nadeel natuurlijk dat je je prijzen lang en stabiel laag moet houden (in het geval van MAX15 hebben ze 15 jaar lang de prijzen onder de €15 weten te houden, chapeau!) of dus een traject van naamswijziging door moet gaan. Kortom, een pakkende naam, maar vanuit praktisch oogpunt niet ideaal.
Winners never quit, quitters never win.
Vince Lombardi |