Vandaag kwam ik er achter dat iets waar ik lang over had nagedacht uiteindelijk toch is gebeurd: de 10 euro kapper is niet meer. Het bedrijf gaat sinds 1 januari van dit jaar door het leven als Stuntkappers, wederom een pakkende naam.
Aangezien mijn haar de eerste anderhalf week na een knipbeurt toch niet zo zit als ik zou willen, ga ik sinds ik in Groningen woon naar de 10 euro kapper (wat mij overigens prima bevalt). Het enige wat mij van begin af aan al heeft bezig gehouden, was de vraag “wat nou als ze de prijs willen verhogen?”.
Iedereen die ooit een marketingles gevolgd heeft, weet dat de 4 P’s de marketingmix vormen. Gezien de naamgeving van deze kapsalon, waar ik zo meer over vertel, zouden zij zonder naamswijziging nooit hun prijs kunnen veranderen (lees verhogen), zonder dat dit tot verwarring leidt onder de klanten. Waar andere kapsalons hun prijzen jaarlijks of zelfs halfjaarlijks met zo’n 50 eurocent verhogen, heeft de 10 euro kapper haar prijzen 5 jaar lang gelijk gehouden. Dit bleek voor 2012 echter niet meer houdbaar en dus vond er een grote metamorfose plaats bij de kappersketen.
Althans, de borden met de naam “10 Euro Kapper” verdwenen en werden vervangen door borden met daarop “Stuntkappers” en een prijs van €12. Verder is er niets veranderd. Zodoende is het ook nog steeds niet mogelijk om middels een pintransactie te betalen. Aangezien de naamswijziging en dus prijswijziging niet of nauwelijks is gecommuniceerd naar klanten ontstaat het probleem dat veel klanten niet gepast kunnen betalen. Aangezien Stuntkappers hier niet voldoende op voorbereid was, door middel van het nodige wisselgeld in de kas te hebben, hebben ik en ieder geval de klant voor mij onze knipbeurt voor het oude bedrag van €10 gekregen.
Persoonlijk ben ik wel voorstander van een simpele en duidelijke naamgeving. Waar de kapster zelf tijdens mijn knipbeurt wat mopperde over de nieuwe simpele naamgeving, gaf ik aan dat ik hem duidelijk en treffend vond.
Natuurlijk ben ik bij het kiezen van mijn eigen bedrijfsnaam Statistiekles van hetzelfde principe uitgegaan. Een bedrijfsnaam moet duidelijk zijn! Zodoende is er ook geen ondertitel of iets dergelijks nodig, omdat de naam verwarring zou zaaien.
Soortgelijke naamgeving levert echter twee problemen op. Het eerste is het probleem dat klanten ook geen andere diensten van je verwachten dan je naam suggereert. Zo zullen de meeste mensen niet verwachten dat je bij Stuntkappers ook terecht kunt voor een kleurtje in je haar en zullen mensen Statistiekles niet benaderen voor bijles in boekhouden of wiskunde, terwijl dit in beide gevallen zeker mogelijk is.
Het grootste probleem is helaas dat deze namen originaliteit missen en dat daardoor een concurrent met een kleine toevoeging dezelfde naam zou mogen voeren. Natuurlijk is het de vraag of je als concurrent op deze wijze aan klanten wilt komen, maar het is toegestaan, zoals blijkt uit deze beslissing van het Hof Arnhem. Het komt er op neer dat makelaar KoophuisMarkt zijn naam mag blijven voeren daar het woord koophuis, de naam van de makelaar die de zaak aanspande, een algemeen gangbaar woord is.
A satisfied customer is the best business strategy of all.
Michael LeBoeuf |