Het is al weken drama met het versturen en ontvangen van pakketten en dan met name via PostNL. Op meerdere nieuwssites was al te lezen dat de piek deels door het vakantiegeld wordt veroorzaakt.
Dat deze hogere volumes eind mei en begin juni aan de orde zijn is niets nieuws. “Het is traditioneel een drukke periode wanneer het vakantiegeld wordt gestort. We stemmen dan ook vooraf met de webwinkels af wat ze verwachten aan bestellingen. Maar dat blijkt dit jaar veel meer te zijn dan verwacht”, zegt de PostNL-woordvoerder.
Buiten dat ik een jaarlijkse uitbetaling van vakantiegeld een achterhaald concept vind (lees in dit opiniestuk 5 redenen waar ik me bij aansluit), verbaas is me vooral over het gebrek aan marketingcampagnes die hier op inhaken. Bekend is dat mensen het vakantiegeld vaak niet gebruiken voor vakantie, maar voor andere grote uitgaven aan tuin, auto of elektronica. Hebben de online marketeers liggen slapen?
Ik heb enkel reclame van de grote webshops gezien (Bol.com, Coolblue, Mediamarkt en Wehkamp) en dan heb ik er echt op gelet en ging het slechts om een enkele banner of mailing. Als ik een (online) winkel zou hebben, zou ik zeker aandacht besteden aan dit soort momenten. Een vergelijkbaar moment is aan het einde van het jaar in verband met de uitbetaling van bonussen en 13e maand (lees meer over de timing van actieweken in de autobranche).
Feiten houden niet op te bestaan wanneer ze genegeerd worden.
Aldous Huxley |