Momenteel zijn de Volkswagen Snel Weg Weken gaande. Ik ben al een tijdje dit soort actieweken van automerken in de gaten aan het houden, met name vanuit het oogpunt van de timing hiervan.
Op een of andere manier is het lastig om de data van voorgaande edities terug te vinden. Ik kan me voorstellen dat de autoconcerns bang zijn dat consumenten op deze actieweken gaan anticiperen en dus de aanschaf van een nieuwe auto uit stellen totdat er weer een actie gaan is en hierom de historische data verborgen houden. Echter, bij de lopende actie van Volkswagen is me opgevallen dat de duur ook wijzigt.
Gelukkig had ik in eerder stadium al een print screen gemaakt van de actie en op onderstaande shots is te zien dat de Snel Weg Weken in minder dan een week (het eerste shot is van afgelopen zondag, de ander van vandaag) van een duur van 2,5 weken naar 11 weken is verlengd.
De doorlooptijd van de actie daargelaten, ben ik, zoals aangegeven in de inleiding geïnteresseerd in het aanvangsmoment van de actie. Aangezien een nieuwe auto één van de grote aankopen is die mensen maken, zou ik hier met de start van mijn marketingcampagne rekening mee houden. Mijns inziens zijn er namelijk twee momenten waarop de campagne de grootste kans van slagen heeft: vlak voordat de zomerperiode begint en aan het einde van het jaar.
Vlak voor de zomerperiode
In de zomer gaan veel mensen met de auto naar het buitenland op vakantie. In de maanden daarvoor hebben garages dan ook elk jaar een piek qua APK-keuringen en voor een beurt aan de auto. Bij consumenten zal de wens om een nieuwe auto aan te schaffen, met zo’n lange reis in het verschiet, opspelen, aangezien eenieder deze trip graag maakt in een comfortabele nieuwe auto (met werkende airco).
Daarnaast krijgen veel medewerkers in de maand mei hun vakantiegeld uitgekeerd. Uit de jaarlijkse enquêtes weten we inmiddels dat lang niet iedereen dit geld ook daadwerkelijk gebruikt voor vakanties. Twee redenen (het verhoogde nut met de aanstaande lange rit en het beschikbare geld) waardoor ik denk dat het een logisch moment is om je actieweek te starten in mei of juni.
Aan het einde van het jaar
Net zoals dat de timing van het vakantiegeld een rol speelt bij het vorige startmoment, geldt het dat sommige medewerkers in december een eindejaarsuitkering of dertiende maand ontvangen. Daarnaast is het voor de welvarenden vaak de maand om besluiten te nemen over besteding van de spaartegoeden om zo geen additionele belasting over spaargeld te betalen.
Tevens geldt het voor veel bedrijven met een kalenderjaar als boekjaar dat er in december vaak nog aan allerlei omzetdoelstellingen en verkooptargets voldaan moet worden. Dit zijn wederom twee redenen waarom het een logisch moment is om de actieweek eind november of begin december te starten.
De praktijk
Volkswagen heeft bovenstaande logica gehanteerd en haakt op haar website dan ook op beide aspecten in. Zo schrijven zij onder andere: “Zo kan jij snel de weg op, precies op tijd voor de zomervakantie. Bovendien profiteer je van veel voorraadvoordeel en scherpe acties. Zo blijft er ook nog wat vakantiegeld over.” Een marketingafdeling die duidelijk de menselijke psychologische effecten die spelen bij een grote aankoop heeft meegewogen.
Met de Nissan No Nonsense Dagen lijkt Nissan in te haken op het voor mij tweede logische moment voor een actieweek, aangezien deze in december plaatsvinden en eindigen op de 31e.
Voor de Fiat Smile & Drive en Peugeot Summer Drive heb ik helaas geen data kunnen achterhalen (al wekt de laatste qua naamgeving de indruk dat die een vergelijkbare timing als Volkswagen heeft).
Van de andere automerken geldt voor het gros dat de timing in mijn ogen niet logisch is. Zo vindt de Audi Ten Day Sale vaak plaats rond september of oktober, de Mercedes Best Deal Days in april, Mitsubishi Mats Weken in oktober of november en Renault Salon de Promotion in maart of april. De actieweken in maart en april zijn net te vroeg met oog op het vakantiegeld in mei en vooral de timing net na de zomervakantie vind ik vreemd, aangezien de langste autorit van het jaar dan net is geweest plus het feit dat de vakantie voor de meeste mensen al een grote uitgave is.
Geld alleen maakt niet gelukkig. Je hebt ook nog aandelen, obligaties, goud en onroerend goed nodig.
|