Ook buiten Economisch Oogpunt verschijnen natuurlijk leuke artikelen. Hierbij een overzicht van de drie artikelen die wij als het meest opvallend en interessant hebben ervaren vanuit economisch oogpunt.
#3. Waarom de wereld van bankiers en advocaten een mannenwereld blijft
Tijdens de onlangs uitgereikte jaarlijkse M&A-awards waren 22 van de 24 van de prijzen voor mannen. Reden voor de NRC om dit artikel te schrijven waarin topvrouwen binnen de Corporate Finance mogelijke oorzaken aankaarten voor de opvallende M/V-ratio in deze bedrijfstak, waaronder het imago, de interne competitie, de commitment en werk-privé balans.
#2. Beledig je klant, verkoop je waar: dit zijn marketingmisbaksels van 2016
In deze column in de Volkskrant schrijft Teun van de Keuken onder andere over de dood van het Vinkje, de blunder op social media van OB en marketing door slechte journalistiek van het NOS journaal. Dit alles onder de samenvattende noemer ´marketingmisbaksels´.
#1. Business tips from a refugee camp (English)
Een minder leuke omgeving, maar vanuit economisch oogpunt zeer interessant is het Syrische vluchtelingenkamp in Jordanië wat het onderwerp is van dit artikel. In The Economist 1843 Magazine wordt geschreven over de 1400 bedrijfjes die inmiddels in dit kamp zijn opgericht en wat de succesfactoren van deze ondernemers zijn. Belangrijke lessen komen aan bod, zoals de rol van de winkellocatie, het kennen van je klanten en kostenbeheersing. Een aanrader om te lezen.
Feiten houden niet op te bestaan wanneer ze genegeerd worden.
Aldous Huxley |