Overal om ons heen zien wij labels. Denk hierbij aan energielabels op een wasmachine, auto of huis, een Thuiswinkel Waarborg certificaat of het ik kies bewust logo op voedsel. In dit artikel ga ik in op twee typen labels in de autobranche. Één is de in 2011 ingevoerde energielabel voor auto’s en de andere is het Europese bandenlabel dat vanaf november dit jaar verplicht is.
Het Planbureau van de Leefomgeving heeft in haar onderzoek uit 2009 getiteld “Energielabels en autotypekeuze: Effect van het energielabel op de aanschaf van nieuwe personenauto’s door consumenten” de invloed van het label op de aanschaf van een auto onderzocht. Ondanks grote financiële voordelen, oplopend tot €1400, “vinden veel automobilisten het energielabel niet belangrijk bij de autokeuze.” Alleen in de categorie compacte auto’s worden er veel zuinige auto’s aangeschaft en zou dus het effect van de energielabels zichtbaar kunnen zijn. Mijn interpretatie is dat dit vooral komt vanwege de lagere kosten in het brandstofverbruik en niet vanwege de effecten voor het milieu.
Ik denk dat een label die iets aangeeft over de kosten of de invloed op je gezondheid het meest effectief zijn in hun werking. Ik verwacht dan ook dat de invloed van de in te voeren bandenlabel vele malen groter zal zijn dan die van het energielabel gezien het feit dat deze gerelateerd is aan veiligheid. Een artikel van Autokompas vat verscheidene onderzoeken naar autobanden samen waarbij belangrijke aspecten natuurlijk het brandstofverbruik en de grip zijn. Banden die een te lange remweg hebben, zullen een rood label krijgen, omdat zij veel te gevaarlijk zijn. Aangezien dit aspect voor consumenten tastbaarder is dan het milieu en het natuurlijk gaat over de veiligheid, verwacht ik dat dit bandenlabel impact zal hebben op de marktaandelen van de merken en het algehele niveau van alle banden zal doen stijgen.
Sommige feiten kun je niet veranderen. Hoe je ernaar wilt kijken wel.
|