Marketingstunts hebben in de afgelopen periode bewezen veel aandacht rondom een merk te kunnen creëren. Met behulp van sociale media is iedereen snel op de hoogte wanneer er een actie heeft plaatsgevonden. Dit is helemaal het geval wanneer er een bijbehorende video is, zodat de stunt veel mensen kan bereiken. Uit de oude doos:
Guerrilla-stunt Zeeman op Amsterdam Fashion Week
Op de Amsterdam Fashion Week zou een nieuw luxe kledingmerk met de naam Frank worden gelanceerd. Dit merk bleek echter te zijn “verzonnen” door Zeeman. Slechts 7 mensen binnen het concern wisten van de stunt en zodoende was niemand van de pers en de bezoekers op de hoogte van dit feit. De verbazing is dan ook duidelijk te zien wanneer de projectie van de merknaam Frank Zeeman-geel kleurt.
Guerrillamarketing wordt vaak gebruikt wanneer er met beperkte middelen veel bereikt dient te worden. De lage kosten worden vaak gerealiseerd doordat er van andere media gebruik gemaakt wordt. Denk hierbij aan de kracht van de mens via Facebook, Hyves, Twitter en weblogs. Ook weten radio en televisie dat mensen van dit soort acties houden en zodoende komen zij uitgebreid aan bod in de wat snellere ‘nieuws’-programma’s als DWDD, Shownieuws en Boulevard.
Nepconcert Heineken
In het geval van Zeeman is de stunt duidelijk bedoeld om een statement te maken. Bij de volgende stunt van Heineken is de reden volgens mij meer om leuke reclame te maken. Hoe succesvol een stunt kan zijn en hoeveel mensen er van op de hoogte komen, wordt geïllustreerd door deze onderstaande video (Heineken heeft overigens ervaring met succesvolle stunts).
Gezien het grote succes van guerrillamarketing zijn er trends te herkennen waarbij in de voorbije jaren de flashmob een veelvoorkomende stunt was. In de periode vlak voor de verkiezingen heb ik vaak het gebruik van “omgekeerde graffiti” door D66 gezien. Dit houdt juist het schoonmaken van een smerig oppervlak, zoals de straat, stoep of zebrapad (zie afbeelding), in waardoor er een boodschap te voor schijn komt.
Het risico van guerrillamarketing zit hem in de mogelijke misinterpretatie. Een stunt kan verkeerd worden opgevat of het imago van een merk wordt hierdoor verkeerd opgevat. Het uitdenken van een stunt is dan ook van groot belang. Natuurlijk hoop ik in de toekomst nog veel mooie stunts te mogen zien!
It is easier to believe a lie that one has heard a thousand times than to believe a fact that no one has heard before.
|