Als bedrijf of ondernemer ben je natuurlijk erg gelukkig wanneer er binnen je bedrijf iets nieuws is ontwikkeld waarvoor een patent kan worden aangevraagd. Op deze wijze kan er een voorsprong op de concurrentie worden genomen, wat hopelijk leidt tot meer verkopen en grotere marktaandelen. Natuurlijk is niet elk aangevraagd patent een garantie voor succes, maar de verhalen die naar buiten komen zijn toch veelal de succesverhalen. Wanneer er een nieuwe technologie op de markt is, waarmee er significant een voorsprong wordt genomen op de concurrenten, zijn er een aantal interessante scenario’s mogelijk.
Scenario 1: je recht halen
Wanneer een concurrent jouw techniek of idee kopieert, sta je natuurlijk in je recht om hier tegen in te gaan. In de wereld van de grote bedrijven gaat dit er echter anders aan toe. Denk hierbij aan de ellenlange, soms kinderachtige, conflicten tussen Apple en Samsung. Patenten zijn er betreffende het uiterlijk van de telefoon, de manier waarop de laatste foto in een galerij terugveert om aan te geven dat het einde van de reeks bereikt is, de manier van scrollen etc. Vaak kon het ‘probleem’ worden opgelost door middel van een kleine update in de software. De aanklachten stapelden zich over en weer op, per land, voor mobiel en tablet, van Samsung tegen Apple, van Apple tegen Samsung in totaal tot honderden miljoenen dollars. Zelfs toen Apple een rechtszaak verloor van Samsung, maar in haar ‘excuses’ nog steeds Samsung beschuldigde van kopiëren, kwam er weer een rechtszaak over deze dus onterechte beschuldiging.
Scenario 2: vergeten je voordeel te benutten
Soms kan een ontwikkeling pas succesvol zijn wanneer deze wordt geaccepteerd door andere bedrijven waarmee een samenwerking nodig is. Er is namelijk vaak een lange ketting van bedrijven voordat een product in de schappen van een winkel komt te liggen. Een leuke illustratie is die rondom de videobanden en videorecorders in de jaren zeventig. Eind jaren zeventig was er sterke concurrentie tussen Sony’s Betamax en JVC’s VHS (Philips haar VCC had de strijd al verloren). Uiteindelijk kon JVC zich de winnaar noemen, ondanks het feit dat Sony’s product duidelijk beter was. Wat was hier onder andere de oorzaak van? Naast kwaliteit letten consumenten natuurlijk op de prijs welke in het voordeel was van JCV. Dit is echter niet verrassend gezien de lagere kwaliteit. Wat waarschijnlijk de doorslaggevende factor was, is dat JVC haar technologie graag deelde en zodoende maakte onder andere Panasonic gebruik van de VHS technologie. Er waren dus veel meer recorders voor VHS banden op de markt en ook van groot belang, veel meer films. Een technologie kan nog zo goed zijn, maar wanneer er weinig aanbod in recorders en speelfilms is, kan zelfs een mindere technologie een strijd winnen door haar product de standaard te maken!
Scenario 3: je idee delen
Een mooi voorbeeld van een zogenaamd open patent is de gordel van Volvo. Volvo staat onder andere bekend vanwege haar veilige auto’s en is dan ook altijd druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe en verbeterde veiligheidsmechanismen. Een mooi voorbeeld is de driepuntsgordel. Deze gordel is gekozen tot de meest effectieve levensreddende vondst voor het verkeer in de afgelopen 50 jaar. Met zo’n uitvinding, die dus veel effectiever was das zijn diagonale tweepunts voorganger, zou je dus je auto met een superieur voordeel in de markt kunnen zetten. Volvo heeft er destijds echter voor gekozen om de techniek beschikbaar te stellen aan andere autoproducenten om zo de verkeersveiligheid te verhogen.
Belangrijk voor het succes van een patent is dat er veel gebruik van de technologie gemaakt wordt en dat men dus het nut er van in ziet. Van het nut van de gordel was bijvoorbeeld nog lang niet iedereen overtuigd. Het vrijgeven van de techniek door Volvo kan dus nog wel eens een hele slimme zet zijn geweest, omdat die wellicht anders nooit had aangeslagen bij het publiek. Ook is het belangrijk dat het verbeterde product of techniek de nieuwe standaard wordt.
Geld alleen maakt niet gelukkig. Je hebt ook nog aandelen, obligaties, goud en onroerend goed nodig.
|