Elke zichzelf respecterende man heeft natuurlijk afgelopen zondag om half 1 voor de buis gezeten om zo de voetbalwedstrijd van zijn cluppie te volgen. Ik, als FC Groningen fan, kwam echter bedrogen uit. Eredivisie Live heeft namelijk slechts vier kanalen om de negen wedstrijden van afgelopen weekeinde op uit te zenden. Gebaseerd op de grootte van de fanbasis en dus de populariteit werden natuurlijk de wedstrijden van Ajax, PSV en Feyenoord volledig uitgezonden. Hierdoor hadden fans van Willem II, NEC en ADO geluk dat zij hun ploeg de gehele wedstrijd konden zien spelen, aangezien dit de tegenstanders van de top drie waren. De fans van de overige twaalf clubs moesten het doen met de hoogtepunten van die wedstrijden op het vierde kanaal wat dienst deed als wisselkanaal. Nu heb ik zelf ook delen van de wedstrijd van Ajax zitten kijken, maar in de tijd dat ik naar het wisselkanaal keek, heb ik geen seconde van FC Groningen zien langs komen. Helaas zegt dit dan ook wel weer wat over het niveau van die wedstrijd, maar de gehele situatie illustreert wel min of meer het basisprincipe van de economie: vraag en aanbod!
In theorie is dit principe natuurlijk iets eenvoudiger aangezien we hier te maken hebben met beperkende factoren, maar het is natuurlijk geen toeval dat de wedstrijden van de populairste clubs uitgezonden worden. Er zijn een aantal leuke onderzoeken naar de populariteit van voetbalclubs gedaan die ik graag nog even wil delen voordat ik weer verder ga met het onderwerp van vandaag. Volgens onderzoek van LEWIS PR is de klassieke top 3 het meest populair op basis van het aantal social media leden. Het jaarlijkse onderzoek van het Duitse Sport+Markt, die een Club Position Matrix berekend aan de hand waarvan televisiegelden worden verdeeld over de Eredivisieclubs, toont aan dat qua aantal fans FC Twente PSV uit de top drie heeft gestoten. Hoe dan ook, de fan van de regionale club moet het tijdens dit soort dagen afleggen tegen de clubs waarnaar meer vraag is.
In principe zorgt de prijs van een goed voor een evenwicht tussen vraag en aanbod. Wanneer er meer vraag dan aanbod is, zal de prijs stijgen totdat deze twee gelijk aan elkaar zijn. Is het aanbod groter dan de vraag, dan zal de prijs natuurlijk dalen om zo tot een evenwicht te komen. Een leuk voorbeeld hiervoor vind ik zelf de huurmarkt. Met een beetje pech betaal je een maand huur plus btw voor “bemiddelingskosten” aan de makelaar (waarbij altijd de vraag blijft wat hij nou daadwerkelijk heeft bemiddeld). Nu het aanbod van huurwoningen toeneemt, onder andere vanwege te koop staande woningen die te huur worden aangeboden, doet iets interessants zich voor. De makelaar is natuurlijk niet van plan om zijn commissie te laten zakken qua prijs, dus moet er wat anders verzonnen worden. Wanneer het aanbod van huurwoningen toeneemt en de potentiële huurder hierdoor meer keus heeft, is deze laatste natuurlijk niet van plan om een makelaar te betalen voor bemiddeling. De kosten van de makelaar zullen verschuiven van huurder naar verhuurder, waardoor de vraag kan toenemen (vanwege lagere kosten) en het aanbod wellicht afneemt (vanwege hogere kosten) en er dus een nieuw evenwicht ontstaat, waarbij de makelaar net zo goed af is als voorheen.
Een ander opvallend scenario ontdekte ik nadat ik naar Den Haag verhuisd bent. Wanneer mensen naar Groningen gaan om te winkelen, betalen zij minimaal €1,50 per uur tussen gemiddeld 9:00 en 18:00 op doordeweekse dagen en zaterdag (tot 21:00 voor de koopavond op donderdag). Veel mensen komen gedurende die tijden naar Groningen waardoor er veel vraag naar parkeergelegenheid is en vanuit een economisch oogpunt de soms absurde tarieven verklaarbaar zijn. Wanneer de winkels gesloten zijn, is er alleen vraag naar een parkeerplek door de “stadjers” zelf en zodoende bedraagt de prijs dan €0,-. In Den Haag is dit compleet andersom. Overdag kan je op veel plekken gratis parkeren terwijl het parkeertarief geldend is vanaf zes uur in de avond. Dit omdat er dan juist veel vraag is van alle bewoners naar een parkeerplek. Er zijn relatief weinig parkeerplekken voor het aantal woningen, aangezien er veel etagewoningen en flats zijn in Den Haag. Overdag is er weinig vraag en voldoende aanbod, dus bedraagt de prijs dan €0,-. Kortom, het principe van vraag en aanbod is op veel plekken terug te zien wanneer je hier een beetje creatief naar kijkt!
The real fact of the matter is that nobody reads ads. People read what interest them, sometimes it’s an ad.
Howard Gossage |