Dat er veel meer mogelijk is op allerlei gebieden sinds de komst van het internet is algemeen bekend! Eigenlijk zijn de mogelijkheden oneindig, maar vaak zit de kracht hem in de beschikbare data die er eerder niet was of is het makkelijker om te achterhalen wat mensen nou echt bezig houd. Al eerder schreven wij dat bij de overname van Independer.nl de winst voor Achmea vooral zit in de beschikbare data van zoekpatronen en daardoor de wensen van consumenten.
Een mooie toepassing van zoektermen is die van Google Grieptrends. Google heeft aan de hand van historische gegevens uitgevonden welke zoektermen een goede indicatie geven van griepactiviteit in Nederland. Deze zoekgegevens, denk natuurlijk aan het woord griep, of afgeleide woorden, de symptomen en de medicatie, worden gebruikt om zo een real-time schatting te maken van de griepactiviteit in onder andere Nederland. Er is zelfs een artikel in het blad Nature aan besteed. Waarschijnlijk weet Google zelfs eerder hoe veel mensen met griep lopen dan doktoren, Google heeft namelijk een zogenaamd “reporting lag” van slechts één dag, waarbij mensen vaak niet direct naar een dokter gaan.
Een andere toepassing is die om wat te doen met de opinie van mensen op bijvoorbeeld social media. Zo denken de mensen van het bedrijf SNTMNT dat er aan de hand van Tweets voorspellingen gedaan kunnen worden over de koersen van specifieke bedrijven. Geïnspireerd door het werk van professor Johan Bollen, die correlaties heeft gevonden tussen de Dow Jones Industrial Average en het Twitter sentiment en zich zodoende vooral richt op het macro-niveau, richt SNTMNT zich op koersen van individuele bedrijven. Twitter heeft dit proces vergemakkelijkt door naast de hashtag (#) voor kernwoorden ook de cashtag ($) te introduceren (zie afbeelding). Wanneer het $-teken gebruikt wordt, gevolgd door het ticker symbol van een bedrijf, een soort van afkorting gebruikt op de beurs, kan informatie over het aandeel worden gevonden.
Allemaal toepassingen die er zijn sinds de komst van het internet. Om dezelfde reden ontstaan er steeds meer (echt) nuttige applicaties voor de smartphones waar veel mensen tegenwoordig mee rondlopen. In eerste instantie worden er eerst leuke toepassingen verzonnen en later nuttige doeleinden. Hier komen wij ongetwijfeld later op terug!
Geld alleen maakt niet gelukkig. Je hebt ook nog aandelen, obligaties, goud en onroerend goed nodig.
|