Vandaag was een opvallende dag in het Nederlandse voetbal. Na een zinderde ontknoping is PSV uiteindelijk kampioen van de Eredivisie geworden. Hiervoor was puntenverlies van Ajax bij De Graafschap nodig (of een monsterzege van PSV op PEC Zwolle voor een beter doelsaldo). Om de Graafschap te stimuleren doken er verscheidene berichten op in het nieuws.
De Graafschap, wat voor de wedstrijd al zeker was van nacompetitie, werd onder andere door PSV en een sponsor geprikkeld. Zo bood Davy Pröpper (PSV) zijn broertje Robin Pröpper (De Graafschap) een vakantie naar keuze aan bij een overwinning op Ajax. Ook stelde PSV en tevens De Graafschap sponsor PHC, een telecombedrijf, een iPhone 7 in het verschiet aan de spelers van De Graafschap bij winst op Ajax. De Graafschap wist thuis gelijk te spelen met 1-1 waardoor PSV uiteindelijk kampioen werd. Ondanks dat het geen overwinning betrof, maar wel het broodnodige puntverlies van Ajax, is PHC coulant en belonen zij de Superboeren alsnog met het toestel wat overigens nog uit gebracht moet worden door Apple.
Met betrekking tot de vakantie voor Robin Pröpper, die vandaag geschorst op de tribune zat, was dit een beloning die niet is toegestaan door de KNVB. Een woordvoerder gaf aan dat zulke aanmoedigingspremies niet zijn toegestaan. Sinds juni 2015, dus feitelijk pas deze voetbaljaargang, heeft de KNVB hier een nieuw standpunt over ingenomen. Eerder schreven wij namelijk ook al over de aanmoedigingspremie van Ajax voor NAC bij winst op FC Twente in 2010. Ook al in 2007 met een beloning van wederom Ajax, maar dit maal voor Excelsior werd dit toegestaan door de Nederlandse voetbalbond.
Aanleiding voor het verbod is een internationale rechtszaak bij het sporttribunaal CAS in Lausanne. Zo werd in oktober vorig jaar ook duidelijk dat de KNVB zelf IJsland niet mocht belonen voor een overwinning op de Turken. Wellicht was het dan allemaal anders gelopen voor het Nederlands elftal. Feit is dat door de afwezigheid op het EK 2016 het voetbalseizoen voor de Nederlandse voetballers hierbij, op de play-offs en nacompetitie na, voorbij is.
Marketing is a contest for people’s attention.
Seth Godin |