Black Friday wordt ook dit jaar door Nederlandse retailers omarmt. In voorgaande jaren waren er in ons landje ook al aanbiedingen op deze uit Amerika overgekomen ‘feestdag’, maar dit jaar is het naar mijn idee nog grootser. Ik heb voor het eerst dan ook radiospots gehoord van onder andere de C&A en TransIP.
Black Friday is de dag na Thanksgiving en is in Amerika het officieuze startsein voor de kerstinkopen. Met name elektronicazaken stunten met hun prijzen wat leid tot zeer opvallende videobeelden van rennende en trekkende mensen die met volle overtuiging ‘hun’ aanbiedingen trachten te scoren. In Nederland haakt de Media Markt hier dan ook leuk op in met aangepaste huisregels, waaronder:
►Maximum shopping snelheid van 25 km/u
►Voor de deur slapen in slaapzakken of tentjes toegestaan, caravans niet
►Pak aanbiedingen uit het schap, niet uit andermans mandje
Al met al ben ik overspoeld met aanbiedingen op Facebook, Instagram en in nieuwsbrieven van met name kledingzaken en vele webwinkels. Een kort overzicht waarbij vooral opvallend is dat Black Friday bij veel winkels een heel weekend lang duurt. Toch een beetje gek.
Bol.com | specifieke aanbiedingen |
C&A | 20% korting gedurende het hele weekend |
Colourful Rebel | 20% korting gedurende het hele weekend |
Financieel Dagblad | 50% korting |
Girav | 20% korting* |
H&M | 20% korting gedurende het hele weekend |
Happy Socks | 40% korting gedurende het hele weekend |
Indoor Skydive Roosendaal | 33% korting |
Jack & Jones | 20% korting gedurende het hele weekend |
Mapiful | 20% korting |
Media Markt | specifieke aanbiedingen gedurende het hele weekend |
On that ass | 15% korting gedurende het hele weekend |
Sneakers Store2 Nederland | 20% korting |
SockFancy | 25% korting |
Suitable | specifieke aanbiedingen gedurende het hele weekend |
TransIP | 50% korting |
Wahts | 20% korting gedurende het hele weekend |
Zalando | 20% korting |
Dit jaar komt wat mij betreft de leukste aanbieding van Girav, met name bekend van hun t-shirts, waarbij de aanbieding alleen van toe passing is op zwarte shirts! Een leuke verwijzing naar de naam van deze dag, waar volgens Wikipedia twee verklaringen voor in de omloop zijn waarvan een te maken heeft met zwart van de drukte en de ander met zwarte, dus winstgevende cijfers.
We schreven eerder al dat winkeliers dol zijn op tradities en inmiddels mag duidelijk zijn dat Nederlandse ondernemers dit festijn dan ook weer als kans zien om hun verkopen verder op te krikken. Dit leidt echter wel tot een behoorlijke overdosis aan de term Black Friday, wat Jordi van de Bovenkamp op Twitter mooi wist samen te vatten:
Winners never quit, quitters never win.
Vince Lombardi |