In economische en bedrijfskundige theorieboeken gaan de voorbeelden altijd over standaardmultinationals, zoals Heineken, Philips, Shell en Unilever. Zelf vind ik het erg interessant om naar bedrijven in een andere branche, zoals mediabedrijven als Endemol en Talpa te kijken (hoe verkoop je een succesvol programma als The Voice) of bijvoorbeeld naar sportclubs (waarom wordt er 40 miljoen voor een tienertalent uit Brazilië betaald?). Met veel plezier heb ik dan ook het boek waar de titel naar verwijst gelezen.
In dit boek wordt de Nederlandse Rooms-Katholieke kerk geanalyseerd middels alle klasieke methoden. Zo komen onder andere de kubusmethode, een SWOT analyse, de product life cycle, Porter, Kotter en het 7S-model van McKinsey aan bod. De ene keer is het erg toepasselijk de andere keer is het mijns inziens iets te kort door de bocht, maar het leidt telkens tot een duidelijker beeld van het handelen van de bv RKKN.
Er wordt vaak een parallel gelegd met multinationals wat bepaalde gebeurtenissen, zoals schandalen, in een ander perspectief zet. Ook komen er leuke feitjes over Nederlandse bedrijven aan bod, zoals het feit dat C&A het eerste bedrijf is geweest dat geld teruggeeft bij retour en dat Philips haar structuur veranderde en terugging naar drie productgroepen. Dit alles is erg interessant en bovendien relevant!
De belangrijkste conclusie mag zijn dat bv RKKN geen moeite doet om haar klanten terug te winnen. Er vindt gelukkig voor haar nog groei plaats in Latijns-Amerika en Afrika. Er vindt geen deelname aan het maatschappelijk debat meer plaats. De kerk gelooft dat klanten vanzelf terugkomen.
Het probleem is niet zozeer dat mensen geen interesse meer in spiritualiteit hebben, maar dat de aantrekkingskracht van de kerk er niet meer is. Mensen vinden wat ze zoeken bijvoorbeeld in meditatie, cursussen en bijvoorbeeld bladen als Happinez.
Het probleem zit hem mijns inziens in het feit dat mensen niet trots zijn op hun kerk in het algemeen. Op Facebook zie je regelmatig berichten langskomen dat mensen bij een sportwedstrijd of concert aanwezig zijn of op vakantie gaan. Ik zie echter nooit een melding over een kerkdienst langskomen. De enige uiting van het christelijke geloof die ik heel af en toe nog eens langs zie komen is het visje (de Ichthus van de foto) achter op een auto.
Boekgegevens
Titel: Marketing van God
Schrijver: Charles Schwietert
Uitgever: Nieuw Amsterdam
Jaar van uitgave: 2008
Pagina’s: 357
Prijs: €6,90 (via bol.com)
ISBN10: 9046805077
ISBN13: 9789046805077
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander.
Johan Cruijff |