Deze recensie gaat over het boek Wereldwijd zakendoen. Dit is een boek(je) uit de Lessons Learned serie Kennis & Inzicht: ervaringen van topmanagers. De titel van de serie geeft al veel prijs, maar in elke editie komen tussen de 12 en 14 bestuursvoorzitters, hoogleraren en oprichters aan het woord. Deze editie is verdeeld over 14 schrijvers/hoofdstukken met vooral veel bestuursvoorzitters van grote bedrijven waarvan de bekendste toch wel Coca-Cola en Dell zijn. Verder komt de oprichter van Wikipedia aan het woord net als mensen van de Harvard Business School en de Kellogg School of Management. Verder zijn het voor mij van naam onbekende bedrijven met echter bekende producten.
Vaak komt een geïnterviewde voor 4 tot 5 pagina’s aan het woord, waarbij het hele verhaal ook nog eens in drie kernpunten wordt samengevat. De lessen zijn in simpele taal geschreven en lezen daardoor prettig weg. Een ieder die aan het woord komt, vertelt vaak vanuit zijn of haar persoonlijke ervaringen waardoor het geheel heel levendig is. De persoonlijke anekdotes zijn dan ook een waardevolle toevoeging aan de lessen. Doordat de lessen zo kort zijn, zijn ze natuurlijk niet heel diepgaand. De meeste lessen zijn erg voor de hand liggend en daardoor is het niet een boekje waardoor je nu ineens weet hoe je internationaal moet zakendoen.
Wel worden een aantal interessante onderwerp aangesneden. De algemene tendens in de verhalen is dat het heel belangrijk is om de lokale doelgroep te kennen, om te weten wie je publiek is. De taal, cultuur en interpretatie zijn van groot belang. Een woord kan in een andere taal iets heel anders betekenen en ook gebruiken kunnen verkeerd worden opgevat. Dit alles is natuurlijk essentieel bij het overtuigen en binnenhalen van een klant.
Het is belangrijk om een lokale partner te hebben en marketing af te stemmen op de doelgroep. Tevens is het voor internationale ondernemingen van groot belang om ook een internationale leiding te hebben. Het personeel moet vergelijkbaar zijn met de klanten. Zoals gezegd, is het voor een bedrijf van belang om een lokale vertegenwoordiger hebben. Wanneer jij als manager naar het buitenland wordt gestuurd, is het echter ook essentieel om frequent contact te houden met het hoofdkantoor!
Kortom, ken je markt en zorg voor representatieve werknemers die het land, de cultuur en de gebruiken goed kennen!
Boekgegevens
Titel: Wereldwijd zakendoen
Schrijver: Lessons Learned
Uitgever: Spectrum
Jaar van uitgave: 2010
Pagina’s: 92
Prijs: €9,99 (via managementboek.nl)
ISBN10: 9049105947
ISBN13: 9789049105945
You may be the best, but if nobody knows that, you have a problem.
|