Ook buiten Economisch Oogpunt verschijnen natuurlijk leuke artikelen. Hierbij een overzicht van de drie artikelen die wij als het meest opvallend en interessant hebben ervaren vanuit economisch oogpunt.
#3. Eten voor 2,50 per dag, hoe doe je dat?
Een artikel in de Volkskrant over de dilemma’s bij het moeten rondkomen van een laag inkomen. Vooral de opmerking over de belemmering van een social leven (aangezien een goede kop koffie als snel 2,50 kost) doet ons denken aan het onderzoek met als conclusie dat alcohol drinken je inkomen doet stijgen.
#2. Waarom je Heineken lekkerder vindt dan Schultenbräu (terwijl er geen verschil is)
Een zeer boeiend stuk van de Correspondent over de smaak en prijs van bier, waarbij veel over de uitstraling wordt geschreven. Met als hoogtepunt de quote van Karel Vuursteen, topman bij Heineken: “Wij verkopen helemaal geen smaak, wij verkopen een imago.”
#1. Drie redenen waarom #ikstapovervanbank een beetje kolderiek is
Een bijdrage op 925 over de misverstanden over de kapitaalbuffers van banken, de ‘groene alternatieven’ die alleen weer eigendom zijn van één van de grote banken, de hoge winstgevendheid van ASN en de lage Europeesche rentes.
Hoe origineler een ontdekking, hoe logischer deze achteraf leek.
Arthur Koestler |