Ook buiten Economisch Oogpunt verschijnen natuurlijk leuke artikelen. Hierbij een overzicht van de drie artikelen die wij als het meest opvallend en interessant hebben ervaren vanuit economisch oogpunt.
#3. Hoe invloedrijk mag de FNV nog zijn?
Bas Vermond heeft deze maand een longread geschreven over de FNV, haar leden, de opkomst bij stemmingen, het verlies in banen binnen de eigen organisatie, de rol in onderhandelingen en de beschikbare kasgelden.
#2. Deze 16 merken kunnnen volgens 3 experts zomaar verdwijnen – denk aan Blokker en KPN, maar ook aan Shell en Tesla
In het boek Merkdisrupties bespreken Jeroen Cremer, Frank Haveman en Richard Otto onder andere 100 merken die mogelijk op korte termijn van het toneel verdwijnen. Business Insider staat in dit artikel stil bij 16 hiervan. Denk hierbij aan, zoals ze ook zelf toegeven, usual suspects als Blokker (gaat al niet lekker met de keten en de andere woonwarenhuizen), KPN (te klein in een consoliderende markt), reisbureaus en dagbladen, maar ook opvallendere namen als Shell, D66 en Nespresso.
#1. Facebooks nieuwe munt is stap terug
Geheel objectief staat deze maand op 1 dit artikel geschreven door de enige echte Joeri Schasfoort en Dirk Bezemer in het NRC over de nieuwe cryptomunt Libra van Facebook. Zij bekritiseren de munt op haar decentrale en niet open insteek wat strookt met waar cryptomunten voor staan. Het belangrijkste kritiekpunt is het ontbreken van de anonimiteit, iets wat je eigenlijk ook niet van Facebook verwacht. Daarnaast is de Libra gedekt door financiële bezittingen geïnvesteerd bij banken en overheden en is Facebook daarmee dus in feite ouderwets aan het bankieren, maar dan met de snelheid van nu.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Steve Jobs |