De afgelopen week deden er zich twee interessante situaties voor in de voetbalwereld. Zo liet de Europese Commissie weten dat de steun van de gemeente Eindhoven aan PSV, via de koop van de grond onder het stadion, onrechtvaardig is. De voorlopige conclusie is dan ook dat het om ongeoorloofde staatssteun gaat. Er wordt getwijfeld aan de taxatie van de grond, de genomen risico’s door de gemeente en de vraag speelt of Eindhoven zich wel als commerciële partij heeft opgesteld.
Twee dagen daarvoor kwam het nieuws naar buiten dat SC Veendam, voor het vorige bijna-faillissement nog bekend onder de naam BV Veendam, failliet zou zijn. In Veendam kampte men al met een niet-sluitende begroting en daar kwamen nog eens acute geldproblemen bij waardoor Veendam haar proflicentie dreigt te verliezen. Een uitgemaakte zaak is dit echter nog niet, aangezien er nog allerlei acties worden georganiseerd om de club te redden.
Bij veel clubs spelen gemeentes een rol bij het financieren van een club door bijvoorbeeld het verschaffen van kapitaal tegen lage rentes, het kopen en vervolgens verhuren van grond en/of stadion, het bouwen van een stadion en ga zo maar door. Eén van de redenen hiervoor is natuurlijk een stukje imago voor een stad. Een profclub geeft toch een bepaalde uitstraling voor een stad. Wat zou Eindhoven bijvoorbeeld zijn zonder PSV (en Philips)?
Zo heeft bijvoorbeeld Den Haag bijna 50 miljoen euro betaald om voor het nagenoeg failliete ADO een stadion te bouwen. Er zijn echter meerdere mogelijkheden voor steden om zich in the picture te zetten bij de inwoners van Nederland (en daarbuiten). Citymarketing is dan ook een steeds vaker voorkomend fenomeen. Steden hopen zo meer toeristen of bedrijven te trekken wat natuurlijk goed is voor de lokale economie.
Almere is wat dit betreft misschien wel de meest ambitieuze Nederlandse stad die op vele manieren de stad probeert te promoten. Een unieke actie was dan ook, in navolging van Zoetermeer, om Suske en Wiske een avontuur te laten beleven met de titel De Weerwaterman om zo de stad onder de aandacht te brengen. Met oog op internationalisering en bijvoorbeeld het makkelijker reizen naar andere landen zal ik niet raar op kijken wanneer city marketing een nog grotere rol gaat spelen.
Daarom ben ik ook wel erg benieuwd wat de Europese Commissie bedoelt met het niet handelen als commerciële partij van de gemeente Eindhoven. Voor Eindhoven zijn er meerdere benefits vanwege haar imago en de uitstraling wanneer PSV goed presteert in binnen- en buitenland waardoor zij, een op het eerste oog, hogere prijs zou kunnen rechtvaardigen!
Hoe origineler een ontdekking, hoe logischer deze achteraf leek.
Arthur Koestler |