Gisteren waren wij aanwezig bij het EBF Conference 2012. Dit grootste tweedaagse studentencongres van Nederland vindt plaats in Groningen. Het thema van dit jaar was “Create, Innovate, Dominate” waarbij wij natuurlijk enthousiast worden van de ondernemersgeest die bij innovatie hoort. Het thema belooft dus veel goeds! Hetzelfde valt te zeggen van de sprekers die op het programma stonden. Een gevarieerde samenstelling met aansprekende namen met verschillende achtergronden. Deze sprekers zullen nu op chronologische volgorde belicht worden, waarbij de, voor ons, meest interessante bevindingen worden besproken.
Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank, besprak onder andere de “funding gap”. Dit betreft het geld dat nodig is voor de financiering van huidige activiteiten of de toekomstige ontwikkeling van bijvoorbeeld een project, maar op dit moment nog niet beschikbaar is in contanten of eigen of vreemd vermogen. Deze “gaten” kunnen opgevuld worden door bijvoorbeeld venture capitalists. De Nederlandse benaming is durfkapitaal en dit gaat veelal om de financiering van startende ondernemingen met hoge risico’s door beleggingsfondsen of vermogende particulieren die vaak zelf in de business van de start-up hebben gewerkt. Een andere manier van financiering is crowd funding. Ook bij deze vorm van financiering komt er geen financiële intermediair aan te pas. In tegenstelling tot een grootinvesteerder wordt nu het bedrijf gefinancierd door vele investeerders, the crowd, die bijvoorbeeld investeren via een speciale website. Beide vormen van financiering zijn erg belangrijk aangezien zij vaak worden toegepast bij innovatieve bedrijven.
Hans van Grieken, Vice President Business Innovation Capgemini, zijn belangrijkste onderwerp was de TRIZ-methode. Ontwikkeld door de Russische wetenschapper en uitvinder Genrich Altshuller, die alle patenten die hij behandelde voor zijn werk geclassificeerd aan de hand van de probleemeigenschappen. Op deze wijze kunnen problemen sneller worden “opgelost”, aangezien het probleem vaak al eerder is opgelost en zodoende kan er flink op R&D worden bespaard. Middels het kopen van patenten kan er sneller worden geïnnoveerd.
Erwin van Lambaart, CEO van Niehe Media, besprak onder andere hoeveel talentenprogramma’s er zijn en hoe succesvol Nederlandse ondernemingen als Endemol, Eyeworks en Talpa zijn. Hij verklaarde het verschil tussen vergelijkbare programma’s als So You Think You Can Dance en The Battle (beide RTL 5) met het feit dat het in SYTYCD gaat om een “niemand” die een “iemand” kan worden en dat het in The Battle gaat om een danser die al “iemand” is. Het gaat om de droom waarin de kijker wil geloven. Hij is dan ook van mening dat emotie een belangrijke rol gaat spelen in de marketing mix, zoals dat in de televisiewereld al veel wordt toegepast.
De laatste spreker van de dag was Alexander Klöpping, die zichzelf een internetnerd noemt. Zoals te verwachten viel, was deze presentatie niet te vergelijken met zijn voorgangers. Dit valt grotendeels toe te wijzen aan het feit dat hij natuurlijk vrijer kan spreken, aangezien hij dit niet vanuit een bedrijf doet, maar vanuit zichzelf. Zijn belangrijkste boodschap was mijns inziens dat veel bedrijven te lang stil staan in hun ontwikkeling. Een typerend voorbeeld is de lange tijd ongewijzigde pinautomaat waarvan een aansluiting veel geld kost voor een ondernemer. Een gratis oplossing is Square, waarbij de ondernemer slechts een kleine fee betaald. Middels een smartphone kan met dit kleine (!) apparaatje worden betaald met een creditcard. Een ander voorbeeld is die van de taxibranche. Nog steeds wordt het bestellen in veel landen via een ouderwetse telefooncentrale geregeld, die vervolgens aan een chauffeur de opdracht moet doorgeven. Meneer Klöpping besprak de app UberCab waarvoor, wederom, alleen een smartphone nodig is. Het bestellen is natuurlijk sneller aangezien het rechtstreeks gaat en de locatie van beide partijen zijn voor elkaar direct duidelijk. Tevens wordt de taxichauffer beoordeeld door de klant (rijdt hij bijvoorbeeld rustig) en de klant beoordeeld door de chauffeur (hield hij de auto netjes?). Opvallend is dat deze app in grote steden in Amerika wordt tegengehouden. Veranderingen worden vaak tegenwerkt van bovenaf, terwijl deze voor de consument juist gunstig kunnen zijn.
De gehele dag hebben wij als inspirerend ervaren. Alles was strak georganiseerd en ook de catering was prima in orde. Wij raden u aan om volgend jaar deel te nemen aan dit boeiende congres dat waarschijnlijk weer eind september zal plaatsvinden!
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Steve Jobs |