Een onderzoeksteam bestaande uit 5 onderzoekers van de Universiteit van Cambridge en 1 onderzoeker van de Universiteit van Bristol heeft onderzoek gedaan naar de invloed van de grootte van een wijnglas op de consumptie van wijn. Hiervoor hebben zij gebruik gemaakt van een drietal glazen uit dezelfde serie die enkel varieerden in grootte, te weten 250ml, 300ml en 370ml. Gedurende een periode van 3,5 maand hebben zij in het bar- en eetgedeelte van een restaurant de genuttigde hoeveelheid wijn gemeten.
In beide gedeelten werd de wijn verkocht per glas (in hoeveelheden van 125 ml en 175ml) en per fles (750ml), maar gedurende tweewekelijkse perioden werd de grootte van het gebruikte glas gewijzigd. Gedurende de onderzoekperiode waren er geen wijzigingen in de prijs en de menukaart van het restaurant.
Op basis van de gegevens wordt geconcludeerd dat er geen significant verschil zit in wijnconsumptie wanneer er gebruik gemaakt wordt van het standaardglas van 300ml of de kleinere variant van 250ml. Echter, in de periode dat er wijn geschonken werd in het grotere glas van 370ml werd er meer wijn verkocht in zowel de bar als in het restaurant, waarbij het effect in de bar groter was (vermoedelijk omdat een groter aandeel van de wijn per glas werd verkocht in plaats van per fles – waarbij de mogelijk bestaat dat de bediening het glas continu bijschenkt).
Het onderzoek heeft natuurlijk zijn beperkingen. Zo is er geen verschil in consumptie tussen het standaard en het kleinste glas, wordt er gemeten in verkochte wijn en niet in genuttigde wijn en betreft het slechts 1 restaurant.
De conclusie is naar mijn idee in ieder geval interessant voor bareigenaren, aangezien de wijnverkopen in de bar van het restaurant uit dit onderzoek met meer dan 14% zijn toegenomen.
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander.
Johan Cruijff |