Tot en met eind juni kon je je bij FC Groningen inschrijven voor een FAN-obligatielening van €500,-. In de verenigingenwereld is het vrij gangbaar om voor een verbouwing, kunstgrasveld of bijvoorbeeld nieuwe LED-verlichting een obligatie onder de leden uit te schrijven. Bij een professionele sportclub heb ik dit nog niet eerder gezien, althans, niet gericht op de consument.
Maar wat is nou het unieke aan deze lening? Dit heeft te maken met de rekenwijze achter de uit te betalen rente.
Eerst wat achtergrond over de obligatie. Groningen wil met het half miljoen van deze FAN-obligatielening de uitstraling van het stadion verhogen door het aan de buitenkant met passende kleuren te gaan belichten. Daarnaast wil de club de voetbalbeleving vergroten door onder andere het publieksgedeelte van het stadion meer ‘aan te kleden’. Kortom, men wil meer sfeer creëren in en om het stadion.
Het achterliggende doel is natuurlijk om meer publiek te trekken naar de thuiswedstrijden. Alle stadions in Nederland houden exact hun bezettingspercentage bij (alle verstrekte toegangsbewijzen gedeeld door de maximale capaciteit van het stadion bij de thuiswedstrijden in de Eredivisie). Dit percentage bepaalt in grote mate het te behalen rendement. FAN-obligatiehouders ontvangen een vaste rentevoet van 2,5% en een variabele rente welke afhankelijk is van de bezetting van het Noordlease Stadion welke maximaal kan oplopen naar 6,0%, dus met een totaal potentieel van 8,5%. Zie in onderstaande tabel de relatie tussen het bezettingspercentage en het rendement.
De variabele rente zal op het einde van ieder seizoen aan de houder van een FAN-obligatie worden uitbetaald op basis van het bezettingspercentage van het afgelopen seizoen. Maar wat voor rendement zou je mogen verwachten (ook al bieden in het verleden behaalde resultaten natuurlijk geen garantie voor de toekomst)? In de seizoenen 2010/2011 tot en met 2016/2017 zou je dit achtereenvolgens 6,5%, 8,5%, 7,5%, 4,5%, 5,5%, 6,5% en 3,5% hebben opgeleverd, zie ook onderstaande grafiek.
Het zou natuurlijk schitterend zijn als FC Groningen door deze verbeteringen weer een bezettingsgraad heeft van 95% of meer, zoals in de eerste seizoenen van de destijds nieuwe Euroborg!
Necessity is the mother of all invention.
Albert Einstein |