Ooit hebben de Nederlandse bierbrouwers afgesproken om allemaal een bruin bierflesje te gebruiken, zodat na het inzamelen het niet uitmaakt welk flesje waar terecht komt. Heineken is echter in het buitenland zeer herkenbaar vanwege haar groene fles. Dit hoort bij haar imago. In thuisland Nederland wordt nog altijd het bruine statiegeldflesje gebruikt. Daar komt echter in 2013 verandering in.
Heineken maakte vanochtend bekend dat er een eigen retourfles op de markt komt die vergelijkbaar is met de huidige wegwerpfles. Dat wil zeggen een groene fles met lange hals en een doorzichtig etiket. Na Grolsch, heeft Heineken dus ook eindelijk haar eigen fles. Zo kan zij zich nog verder profileren als premiumbier en is het biermerk tevens voor buitenlanders makkelijker te herkennen in de supermarkt.
Voor de Nederlandse consument zal er weinig verschil zijn. De huidige kratten blijven bestaan, de inhoud van 0.3L blijft gelijk en ook aan het recept verandert niets. De winst voor Heineken zit hem dan vooral ook in de internationale herkenbaarheid en het onderscheiden van de overige Nederlandse biermerken.
Investeer uw spaargeld in belastingen. Die stijgen altijd.
René Hildbrand |