Persoonlijk ben ik erg fan van de keukenbenodigdheden van het merk Joseph Joseph. Zij spelen goed in op de trend rondom koken en de bijbehorende sfeer door middel van design producten. Wat zij heel goed aanpakken, is het naar een hoger niveau tillen van simpele producten. Het is één van de vier soorten innovaties die Joseph Joseph toepast.
Allereerst zijn er de radicale innovaties. Het kenmerkende hiervan is het creëren van een geheel nieuwe markt. Te denken valt aan de auto, de personal computer en bijvoorbeeld de MRI-scan.
Ten tweede zijn er de grote innovaties. Dit type innovatie is minder radical en het gaat dan ook vaak om de creatie van een nieuwe productcategorie. Voorbeelden zijn de hybride auto en energiedrank Red Bull.
De derde vorm is de slimme innovatie. Hier gaat het om het verhogen van waarde. Te denken valt aan de persoonlijke Postbank pinpas en bijvoorbeeld de flippo’s in een zak chips.
De laatste vorm verandert niets aan het product, maar verandert het business model. Het gaat hier om een strategische innovatie. Voorbeelden zijn de budget luchtvaartmaatschappijen en de gratis kranten.
De innovaties die Joseph Joseph heeft zijn van de derde categorie. Snijplanken, kookgerei en saladeschalen worden geüpgraded waardoor ze het gebruik vergemakkelijken of bijvoorbeeld beter op te bergen zijn. Verder zien de producten er in mijn ogen ook altijd strak uit en hebben ze felle kleuren waardoor het een eyecatcher in de keuken wordt!
Ik verwacht dan ook dat er nog veel innovaties in de keuken zullen volgen. Het zal dan om een mengeling van een gadget en een nuttige verbetering gaan. Het element design zal een rol blijven spelen, want laten we eerlijk zijn, de producten zijn een stuk duurder dan een standaard snijplank en zal dan ook niet iedereen aanspreken.
Voorbeelden van innovatie producten voor in de keuken zijn een bananensnijder, ananasschijfsnijder en bijvoorbeeld een hulpstuk dat het mogelijk maakt om uit een citroen sap te spuiten.
The real fact of the matter is that nobody reads ads. People read what interest them, sometimes it’s an ad.
Howard Gossage |