Krimpflatie is een vorm van inflatie waarbij niet de prijs van een product zichtbaar wordt verhoogd, maar juist de inhoud van het product wordt verlaagd. Het Office for National Statistics (ONS) van het Verenigd Koninkrijk houdt dan ook naast de prijzen de maten van verpakkingen maandelijks bij.
Van de 3143 producten die in de afgelopen 5 jaar gewijzigd zijn in formaat en waarvan deze informatie is bijgehouden, is voor 2529 stuks het volume gedaald. Opvallend detail is dat dit voor circa 80% uit etenswaren bestaat, waar het bij de producten waarvan de inhoud is toegenomen voor slechts de helft uit eten bestaat.
Bekende voorbeelden zijn zakjes Maltesers of M&M’s met minder inhoud, maar de meest in het oog springende wijziging is natuurlijk de krimpflatie bij de Toblerone chocoladereep. Het gewicht is in dit geval gedaald met gangbare percentages van 10% (van 400 gram naar 360 gram) en 12% (van 170 gram naar 150 gram), maar de wijze van besparen doet bijna pijn aan je ogen.
Een kleine kanttekening bij deze vorm van inflatie is dat het geen impact heeft gehad op de consumenten prijsindex, met name doordat hierin ook de prijzen van huisvesting, transport, zorg, onderwijs en energie in meetellen. Ook wanneer er gefocust wordt op de voedsel- en drankcategorie is er geen effect zichtbaar vanwege het hoge aantal ongewijzigde verpakkingen. Echter, kijkend naar de categorie zoetwaren en chocola, dan is er wel degelijk een impact van de krimpflatie op de prijsindex. Hierbij herberekend het ONS natuurlijk de historische prijzen naar de volumes van vandaag.
Een logische verklaring voor deze vorm van inflatie binnen de zoetwaren is de stijgende prijs van suiker en cacao. Producenten willen deze prijsstijging doorberekenen aan consumenten zonder de prijs van het product te verhogen. Zij kiezen er vervolgens voor om minder grondstoffen te gebruiken, waardoor verpakkingen krimpen.
Bij blijvende stijgende prijzen zijn er al voorspellingen gedaan over het uiterlijk van een Toblerone-reep in 2020, onder andere door Lisa.
Om af te sluiten met een serieuze noot: dit soort formaatwijzigingen gaan veelal zonder aankondiging, dus het is aan ons consumenten om hier zelf scherp op te zijn.
A person who never made a mistake, never tried anything new.
Albert Einstein |