MeesPierson, onderdeel van ABN-AMRO, bestaat in 2020 300 jaar. Om dit te vieren is de private bank een samenwerking aangegaan met kunstenaar Klibansky. Deze samenwerking heeft geresulteerd in Joseph Klibansky zijn grootste schilderij ooit, namelijk eentje van 38 m2 met als thema een “droombeeld … dat gaat over het creëren van positieve veranderingen in de wereld van morgen. Het werk geeft de ambitie van mensen weer om altijd stappen vooruit te willen maken en zich continu te blijven ontwikkelen.”
Dit werk is uiteindelijk in duizenden stukjes gesneden welke aan de klanten van MeesPierson zijn uitgedeeld. Ieder item is op de achterzijde voorzien van een eigen nummer en betreft dus een uniek stuk.
Nou ben ik persoonlijk fan van de kunst van Klibansky, zowel qua thema’s, stijl, als kleurgebruik, dus deze samenwerking heb ik goed in de gaten gehouden. Zo is het originele werk ook als limited edition (u raad het al, 300 stuks) zeefdruk te kopen voor een prijs van €2.200 (€2.500 inclusief lijst en nu verkrijgbaar voor iedereen voor €2.950 waar dit voorheen exclusief voor MeesPierson klanten was).
Het formaat betreft 75cm x 100cm, dus 0,75m2. Het werk kost dus, uitgaande van de €2.200, €2.933 per m2. Waarom is dit nou zo interessant? De ‘gratis’ stukjes van 3cm bij 3cm, het zijn er 40.000 om precies te zijn, worden namelijk massaal op Marktplaats aangeboden en worden tegen fikse prijzen verkocht.
Het totale originele werk meet 7,2m x 5,4m, dus 38,88m2. Afgaande op het gemiddeld hoogste bod op Marktplaats op de negen huidige actieve advertenties, waarbij ik de uitschieter van €250 negeer, komt deze neer op afgerond €80 (en in de eerste weken gingen alle advertenties voor boven de €120 weg). Dit waardeert het totale werk op €3.200.000, wat neerkomt op €82.000 per vierkante meter en dus vele malen duurder dan de zeefdruk van posterformaat.
Nou is kunst altijd moeilijk te waarden, maar dit geeft wel een leuke inkijk. De 300 zeefdrukken hebben een gangbare prijs voor Klibansky zijn werk. Uiteraard realiseer ik me dat kunst niet per vierkante meter wordt gewaardeerd, maar het geeft wel een indicatie van hoe belachelijk veel er wordt geboden op de kleine gratis stukjes van postzegelformaat, aangezien het hetzelfde ontwerp betreft.
Ik heb alleen zo’n vermoeden dat iemand die zich het gehele werk bijeen wil kopen vele malen dieper in de buidel zal moeten tasten om alle veertigduizend stukjes aan te schaffen.
Word of mouth is the best medium of all.
William Bernbach |