Onlangs zag ik een commercial van Bold King met voor mij een nieuw concept binnen de scheermesindustrie. Bold King is een Duits merk dat aanbied om maandelijks vier mesjes voor €10 inclusief verzendkosten thuis te bezorgen (of tweemaandelijks). Dit is in mijn ogen zo een geniaal en logisch concept dat ik verbaasd ben het nog nooit eerder te hebben gezien.
Op deze wijze is de kasstroom voor Bold King veel beter voorspelbaar vergeleken met de verkoop van scheermesjes uit de supermarkt of drogist. Daarnaast is ook de verkoopfrequentie stabiel en natuurlijk vrij hoog. In de praktijk wanneer iemand nieuwe scheermesjes koopt, zal hij de eerste mesjes wekelijks vervangen om de laatste mesjes langer te gebruiken, aangezien dan duidelijk wordt dat de nieuwe mesjes bijna op zijn. Dit is leuk weergegeven in onderstaande figuur via 9GAG. Dit is voor een producent natuurlijk erg nadelig wanneer men langer gebruikt maakt van een product, omdat vergeten wordt om nieuwe mesjes aan te schaffen.
Tevens pakt Bold King de verkooptactiek van Gillette hiermee slim aan. Gillette verkoopt een scheermes met een aantal mesjes voor een lage prijs om vervolgens de winst te pakken op de extra mesjes die gekocht moeten worden (vergelijkbaar met goedkope printers inclusief inkt waarbij het grove geld verdiend wordt met de navullingen). Bold King biedt nu natuurlijk mesjes tegen een veel lagere prijs aan, waardoor logischerwijs de winstmarge per mesje lager zal zijn vergeleken met Gillette. Daarentegen zal de afzet hoger zijn, omdat nu daadwerkelijk wekelijks een nieuw mesje wordt aangeschaft vanwege het maandelijkse abonnement. Hierdoor zullen zij nog steeds hun winst halen en tevens klanten naar zich toe trekken wegens de lagere prijs per mes en de service van het thuisbezorgen. Kortom, massa is kassa.
Sommige feiten kun je niet veranderen. Hoe je ernaar wilt kijken wel.
|